Projekt „Akademia Zdrowych Przedszkolaków” to cykl zajęć edukacyjnych i kulinarnych dla dzieci przedszkolnych i ich rodziców, służący promowaniu zdrowych nawyków żywieniowych, wychodzący naprzeciw rosnącej fali otyłości. Uczestnicy projektu poznają zasady zdrowego odżywiania, pod okiem dietetyka nauczą się czytać etykiety i analizować skład produktów, by potem na rodzinnych warsztatach kulinarnych nauczyć się gotować smaczne dania i zdrowe smakołyki. Już dziś zadbajmy o zdrowe jutro!
|
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom w roku 2016 realizuje dwa programy profilaktyczne obejmujące obszary z tematyki zdrowotnej i antyalkoholowej.
,,Przedszkolak wie kiedy mówić NIE” program profilaktyczny dla dzieci 5,6-letnich
Zadanie publiczne „Przedszkolak wie kiedy mówić NIE!” jest podyktowany troską o naszych przedszkolaków, którym chcemy pomóc ustrzec się przed uzależnieniem od alkoholu. Zależy nam na tym, aby żadne dziecko nie stało się ofiarą własnej niewiedzy. Program ma pomóc w nauce radzenia sobie w trudnej rzeczywistości. Obejmuje zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe, w tym zawody sportowe, quizy, konkursy, wycieczki, pogadanki. Różnorodne formy zajęć posłużą do promowania zdrowego stylu życia, nauki asertywności i szukania pomocy w sytuacjach, gdzie pojawia się alkohol. Wolontariusze chcą wzbudzić zaufanie dzieci i dać im poczucie bezpieczeństwa, aby w trudnych chwilach wiedziały, gdzie szukać pomocy.
Cele:
1. Profilaktyka antyalkoholowa – uświadomienie dzieci nt zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez dorosłych, młodzież i dzieci (destabilizacja rodziny, niewywiązywanie się z roli rodzica, zaniedbanie, odrzucenie społeczne, lęki, bezradność, wstyd, współuzależnienie, choroby i dolegliwości zdrowotne).
2. Zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki podczas zajęć oraz poczucia bezpieczeństwa. Ukazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego (sport, zabawa w teatr, zajęcia plastyczne).
3. Wykształcenie postawy asertywnej wobec propozycji sięgnięcia po napoje alkoholowe.
4. Promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia poprzez dbałość o własny organizm (m. in. ruch na świeżym powietrzu).
5. Nabycie umiejętności radzenia sobie z emocjami, lękiem, bezsilnością.
Działania:
1. Promocja programu w środowisku lokalnym (informacja na stronie internetowej PP 14 w Łomży, informacja w gablocie przedszkolnej w szatni – bieżące informacje z realizacji programu, ulotki informacyjne dla rodziców/opiekunów).
2. Rekrutacja uczestników programu.
3. Wiosenne przebudzenie – cykl zajęć o tematyce profilaktycznej:
- omówienie, stosownie do wieku, problematyki nadużywania alkoholu.
- wspólne tworzenie plakatów promujących trzeźwość.
- zorganizowanie wystawy w PP 14.
4. Jestem silny – quiz wiedzy o zdrowiu, zdrowym odżywianiu, witaminach.
5. Festyn rodzinny
- zabawa z udziałem dzieci i rodziców (zawody sportowe, zagadki dydaktyczne, gry ruchowe, zabawy muzyczne)
- propagowanie zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego
6. ,,Bezpieczne wakacje” – inscenizacja teatralno – muzyczna w wykonaniu przedszkolaków dla młodszych kolegów i rodziców.
- poruszenie tematyki bezpiecznego wypoczynku nad wodą, w górach, w lesie, spotkań z nieznajomymi.
7.Rodzinny konkurs plastyczno – literacki na napisanie krótkiej rymowanki i ilustracji do niej o szkodliwości picia alkoholu. Zorganizowanie pokonkursowej wystawy prac w przedszkolu.
8. Sportowy wrzesień – grupowe zawody sportowe, tory przeszkód na placu przedszkolnym.
9. Alkohol zamieniam na wodę – wycieczka w okolice doliny Narwi,
- obserwowanie bogatej flory i fauny,
- rozpoznawanie ptaków i roślin
- fotografowanie przyrody,
- malowanie krajobrazów.
10. ,,Mówię NIE” – cykl zajęć o asertywności, wyrażaniu emocji, opanowywaniu lęku, rozładowaniu złości (zabawy dramowe, historyjki obrazkowe, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne).
11. Zakończenie i podsumowanie programu. Wspólne oglądanie prezentacji multimedialnej o zadaniu. Wręczenie ulotek profilaktyczno-informacyjnych i słodyczy najmłodszym uczestnikom.
„Promowanie zdrowego stylu życia oraz wczesna interwencja dziecka autystycznego ”
program profilaktyki zdrowotnej
Program edukacji zdrowotnej jest kontynuacją wcześniejszych programów zdrowotnych takich, jak:
„W Zdrowolandii”, „Zdrowy Przedszkolak” oraz „Jestem zdrowym przedszkolakiem”. Wymienione programy realizowane w naszym przedszkolu pozytywnie wpłynęły na zdrowie naszych podopiecznych i wykształciły nawyki związane z dbaniem o własne zdrowie. Dlatego nie chcemy przerywać pracy, która daje tak widoczne efekty i pragniemy dalej realizować zadania, które przyczynią się do lepszego zdrowia przedszkolaków. Program „Promowanie zdrowego stylu życia oraz wczesna interwencja dziecka autystycznego ” będzie realizowany od 10 maja do 9 grudnia 2016r. z dziećmi uczęszczającymi do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Niniejszy program profilaktyczny ma za zadanie wspomagać edukację najmłodszych dzieci dotyczącą profilaktyki i wczesnej wykrywalności chorób związanych z nieprawidłową postawą, odżywianiem i higieną jamy ustnej. Natomiast głównym celem programu skierowanego do dziecka autystycznego jest przede wszystkim praca nad komunikacją czyli nad kompetencjami komunikacyjnymi dziecka oraz praca nad mowa czyli nad kompetencjami językowymi dziecka autystycznego.
Cele programu
1. Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza w tym do stomatologa.
2. Wyrabianie nawyków prozdrowotnych u najmłodszych – systematyczne mycie zębów, zdrowe odżywianie, dbałość o prawidłową postawę.
3. Aktywne uczestnictwo dziecka w działaniach, które promują zdrowy styl życia.
4. Wyrabianie określonych umiejętności praktycznych potrzebnych do utrzymania prawidłowej postawy ciała.
5. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
6. Działania diagnostyczne dotyczące zachowań dziecka autystycznego, funkcjonowanie oraz relacje rodzinne ( wywiad).
7. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego.
8. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych.
9. Nauka mowy podzielona na kolejne fazy .
OPIS KOLEJNYCH DZIAŁAŃ
1. Promocja programu w środowisku lokalnym (strona internetowa przedszkola i stowarzyszenia, tablica informacyjna przedszkola, plakaty).
2. „To jest zdrowe!” - konkurs plastyczny dla dzieci 5-6- letnich.
3. Olimpiada sportowa - zorganizowanie zawodów sportowych promujących aktywność ruchową i zasady zdrowej rywalizacji.
4. „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Festyn z udziałem dzieci, rodziców i społeczności lokalnej.
Serwowanie zdrowych przekąsek, gry i zabawy sportowe z nagrodami dla całych rodzin. Zorganizowanie stoiska medycznego dla dorosłych we współpracy z PWSIiP w Łomży (możliwość dokonywania podstawowych pomiarów). Pokaz udzielania pierwszej pomocy.
5. Indywidualne zajęcia logopedyczne. Zajęcia z 3-letnim dzieckiem autystycznym , prowadzone wg ustalonego harmonogramu 2 – razy w tygodniu, każde z zajęć trwa 30 minut.
Głównym celem terapii logopedycznej dziecka autystycznego jest usprawnianie aparatu artykulacyjnego oraz praca nad komunikacją i mową dziecka .
6. „Mam zdrowe ząbki” Zajęcia edukacyjne w grupach 5, 6-latków nt. „Co należy robić, aby mieć zdrowe zęby”. Pokaz prawidłowego mycia zębów.
7. „Zdrowie jest najważniejsze”. Zajęcia plastyczne w grupach w grupach 5, 6-latków. Wykonywanie prac plastycznych na w/w temat różnymi technikami plastycznymi.
8. Akcja „Zdrowy przedszkolak ma zdrowe ząbki”
- Rozdanie uczestnikom programu past, szczoteczek i kubeczków do mycia zębów.
- Systematyczne mycie zębów - 5 razy w tygodniu pod opieką nauczycieli.
9. „ Zdrowie i piękna postawa to dla przedszkolaka ważna sprawa”-
Zorganizowanie zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami
postawy.
- Zorganizowanie grup ćwiczeniowych z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci
przedszkolnych. Zebranie informacji na temat wad postawy występujących u
dzieci (zaświadczenie lekarskie), dokonanie podziału na 2 grupy ze względu
na rodzaj stwierdzonej wady,
- Rozdanie rodzicom ulotek na temat „Przyczyny powstawania wad postawy ciała, ich wpływ na zdrowie dziecka i sposoby ich zapobiegania”
- Prowadzenie systematycznych zajęć korekcyjnych dla dzieci z wadami postawy (2 razy w tygodniu) wg zatwierdzonego programu przez specjalistę od gimnastyki korekcyjnej.
- Opracowanie i przekazanie rodzicom zestawu ćwiczeń domowych .
10. Spotkanie z Pracownikiem Sanepidu – prelekcja na temat: „Które produkty są najlepsze dla naszego zdrowia, a których trzeba unikać?”
11.„Wiem, co jem”- zabawy w kącikach kuchennych”.
Zajęcia związane z przygotowywaniem zdrowych potraw grupach 5, 6 – latków .
-zabawy dydaktyczne w kącikach kuchennych
- wykonywanie sałatek i kolorowych kanapek
12. Quiz „Wiem, jak o zdrowie dbać”- konkurs wiedzy o zdrowiu w starszych grupach.
13. Zakończenie programu ewaluacja, sprawozdanie
|
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom w roku 2014 zrealizowało dwa programy profilaktyczne obejmujące obszary z tematyki zdrowotnej i antyalkoholowej.
„Zdrowie przedszkolaka” Program realizowany w okresie od : 10.04.2014r. do: 10.12.2014r
Zakładane cele realizowanego zadania zostały osiągnięte. W dużej mierze zadecydowała o tym zarówno postawa osób realizujących ten program, jak i uczestników oraz ich zaangażowanie.
Zaplanowane działania zostały tak dobrane, że umożliwiły dzieciom: - kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza, w tym do stomatologa ( prelekcje, pokaz prawidłowego mycia zębów), - wyrobienie nawyków prozdrowotnych (systematyczne mycie zębów, zajęcia z nauczycielkami grup; przyrządzanie zdrowych potraw, zajęcia z gimnastyki korekcyjnej), - aktywne uczestnictwo dziecka w działaniach, które promują zdrowy styl życia ( festyn, zajęcia dydaktyczne, konkursy plastyczne, zajęcia z gimnastyki korekcyjnej). Przebieg działań: 1.Akcja informacyjna o programie. Umieszczenie informacji na stronie internetowej. Wykonanie plakatów dot. programu i umieszczenie ich w holu przedszkola. 2.Konkurs plastyczny „To jest zdrowie” 3.Olimpiada sportowa promująca aktywność ruchową i zasady zdrowej rywalizacji. 4.„ Festyn z udziałem dzieci, rodziców i społeczności lokalnej pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Serwowanie zdrowych przekąsek, gry i zabawy sportowe z nagrodami dla całych rodzin, stoisko medyczne dla dorosłych (możliwość dokonywania podstawowych pomiarów) . Pokaz udzielania pierwszej pomocy. 5.Zajęcia edukacyjne w grupach 4-6-latków nt.„Co należy robić aby mieć zdrowe zęby”. Pokaz prawidłowego mycia zębów. 6.Zajęcia plastyczne w grupach 5-6 latków na temat „Zdrowie jest najważniejsze” Wykonanie prac plastycznych na w/w temat. 7.Akcja „Zdrowy przedszkolak ma zdrowe ząbki”. Wyposażenie dzieci w zestawy do mycia zębów. Systematyczne mycie zębów po obiedzie w każdej grupie przedszkolnej pod opieką nauczycieli 5 razy w tygodniu.. 8.Prowadzenie systematycznych zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy Zorganizowanie dwóch grup ćwiczeniowych gimnastyki korekcyjnej dla dzieci przedszkolnych.(2 razy w tygodniu) wg zatwierdzonego programu przez specjalistę od gimnastyki korekcyjnej. 9. Zabawy w kącikach kuchennych „Wiem co jem” Zajęcia związane z przygotowywaniem zdrowych potraw we wszystkich grupach wiekowych (zabawy dydaktyczne w kącikach kuchennych –w grupach młodszych; wykonywanie sałatek i kolorowych kanapek – w grupach starszych). 10. Quiz „Wiem, jak o zdrowie dbać” Konkurs wiedzy o zdrowiu przeprowadzony w starszych grupach dzieci . 11. Ewaluacja programu – sprawozdanie merytoryczne Poprzez udział w tym programie dzieci potrafią dbać o własne zdrowie i żyć zdrowo zgodnie ze wskazówkami rodziców, nauczycieli i specjalistów. Dzieci potrafią dbać o zęby, wiedzą jak należy je czyścić i jakie mogą być skutki zaniedbania higieny jamy ustnej. Zajęcia ze specjalistą z gimnastyki korekcyjnej wyposażyły dzieci w wiedzę na temat wad postawy i zagrożeń z nich wynikających. Dzieci nauczyły się wykonywać podstawowe ćwiczenia korekcyjne dostosowane do swojej wady. Systematyczne ćwiczenia wpłynęły na to, że dzieci posiadają nawyki utrzymywania prawidłowej postawy w czasie stania, w chodzie, w biegu, w siadzie. Dzieci i ich rodzice znają różne formy aktywnego wypoczynku, rozumieją, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie. Unikają sytuacji mogących mieć negatywny wpływ na ich zdrowie.
Program ten był adresowany do wszystkich dzieci 4 -6 letnich uczęszczających do przedszkola – w sumie 160 dzieci oraz pośrednio do ich rodziców .
Festyn zgromadził ok. 400 uczestników ( dzieci z przedszkola, rodzeństwo, rodzice, dziadkowie, okoliczni mieszkańcy).
W zajęciach plastycznych uczestniczyły dzieci 4-6-letnie ok. 160 dzieci. W zajęciach edukacyjnych i zabawach w kącikach kuchennych wzięło udział 160 dzieci. W zajęciach korekcyjnych eliminujących wady postawy wzięło czynny udział 16 dzieci, których rodzice przedstawili zaświadczenia lekarskie o występowaniu wady postawy.
160 dzieci wzięło czynny udział w akcji mającej na celu dbanie o zęby. W konkursach plastycznym i wiedzy o zdrowiu wzięło udział ok. 120 dzieci.
„Trzeźwi i młodzi” Program realizowany w okresie od : 14.04.2014r. do: 10.12.2014r.
Zakładane cele realizowanego zadania zostały osiągnięte. W dużej mierze zadecydowała o tym zarówno postawa osób realizujących ten program, jak i uczestników oraz ich zaangażowanie.
Zaplanowane działania zostały tak dobrane, że umożliwiły dzieciom: 1. pokazanie możliwości ciekawego i twórczego spędzania czasu wolnego. 2. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom ze środowisk zagrożonych patologiami. 3. Kształtowanie wśród dzieci świadomości o szkodliwości nadużywania alkoholu. 4. Pokazanie jak radzić sobie z problemem alkoholowym bliskich osób.
Przebieg działań: 1.Promocja programu w środowisku lokalnym i na stronie internetowej 2.Kim jest alkoholik? - rozmowa z dziećmi połączona z prezentacją filmu na w/w temat. Utworzenie obrazu osoby uzależnionej od alkoholu – praca plastyczna- konkurs 3.Alkohol zamieniam na wodę – wycieczka w okolice doliny Narwi, obserwowanie bogatej fauny i flory, rozpoznawanie ptaków i roślin. Zielone obrazy – konkurs plastyczny, wystawa prac pokonkursowych w PP 14. 4.Nie piję – sportowo żyję – festyn rodzinny promujący realizację programu wspólne spędzanie czasu na zawodach sportowych i zdrowe odżywianie. 5.Aktualizacja strony internetowej o tematy i zdjęcia związane z tematyką programu. 6.Sportowy wrzesień – grupowe zawody sportowe, tory przeszkód na placu przedszkol. 7.Piramida zdrowego żywienia – zagadki dydaktyczne: słowne i obrazkowe dotyczące promocji zdrowego stylu życia. 8.„Każdy przedszkolak wie, że kto pije robi źle” między przedszkolny konkurs plastyczny. 9.Umiem mówić ,,nie” – zajęcia z asertywności, gry i zabawy planszowe zapobiegające agresji w grupie. 10.,,Trzeźwi i młodzi” – rodzinny konkurs plastyczny dla uczestników programu 11.Zakończenie programu – utworzenie albumu ,,Trzeźwi i młodzi” zawierającego zdjęcia dokumentujące realizację programu, sprawozdanie.
Poprzez udział w działaniach przewidzianych w programie ,,Świat w butelce” dzieci znają skutki picia alkoholu, wiedzą o jego szkodliwym wpływie na zdrowie oraz członków rodziny. Potrafią swój wolny czas spędzić aktywnie i twórczo (sport, spotkania z rówieśnikami, gry i zabawy zespołowe, czytanie książek). Wiedzą, gdzie szukać pomocy w sytuacji nadużywania alkoholu w domu rodzinnym. Często i chętnie uprawiają sport, zdrowo się odżywiają.
Program ten był adresowany do dzieci 5,6-letnich uczęszczających do Przedszkola Publicznego Nr 14 w Łomży oraz ich rodziców/opiekunów. Uczestniczyło w nim ok. 80 dzieci i ok. 10 osób dorosłych. |
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom w roku 2013 zrealizowało dwa programy profilaktyczne obejmujące obszary z tematyki zdrowotnej i antyalkoholowej.
„Świat w butelce” – program realizowany
w okresie od: 20.05.2013r. do: 10.12.2013r
Zakładane cele realizowanego zadania zostały osiągnięte. W dużej mierze zadecydowała o tym zarówno postawa osób realizujących ten program, jak i uczestników oraz ich zaangażowanie.
Zaplanowane działania zostały tak dobrane, że umożliwiły dzieciom: • Pokazanie możliwości ciekawego i twórczego spędzania czasu wolnego. • Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom ze środowisk zagrożonych patologiami. • Kształtowanie wśród dzieci świadomości o szkodliwości nadużywania alkoholu. • Pokazanie jak radzić sobie z problemem alkoholowym bliskich osób.
Przebieg programu: 1. Promocja programu w środowisku lokalnym i na stronie internetowej. 2. Wodny świat – przeprowadzanie doświadczeń związanych z szukaniem wody w przyrodzie i w najbliższym otoczeniu (deszczówka, woda w kranie, woda w roślinach). Zawody w piciu szklanki wody na czas. Omówienie roli wody dla zdrowia i życia człowieka. 3. Jaki to smak? – wyciskanie soków z warzyw i owoców i określanie ich smaku tylko za pomocą zmysłu smaku lub węchu. 4. Aktualizacja strony internetowej. 5. Zajęcia edukacyjne w 4 grupach na temat zdrowego stylu życia. 6. „Trzeźwość okiem przedszkolaka” – konkurs plastyczny różnorodną techniką. 7. Rodzinny i zdrowy piknik kolorowy – gry i zabawy rodzinne (konkurs na najdłuższą skórkę jabłka, kto szybciej zje surową marchewkę. Zabawy i gry na Świerzym powietrzu. 8. Międzygrupowy Turniej wiedzy o zdrowym odżywianiu i życiu w trzeźwości. 9. .,,Mamo, tato wolę wodę” – wykonanie plakatów promujących trzeźwość. 10. Plastyczny konkurs rodzinny ,,Smaczne i zdrowe soki owocowe” – wykonanie butelki z etykietą – praca przestrzenna. Zorganizowano wystawę pokonkursową. 11. Zakończenie programu wspólnym wykonaniem ciasta owocowego. Umieszczenie przepisu na stronie internetowej. Sprawozdanie z realizowanego programu.
Poprzez udział w działaniach przewidzianych w programie ,,Świat w butelce” dzieci znają skutki picia alkoholu, wiedzą o jego szkodliwym wpływie na zdrowie oraz członków rodziny. Potrafią swój wolny czas spędzić aktywnie i twórczo (sport, spotkania z rówieśnikami, gry i zabawy zespołowe, czytanie książek). Wiedzą, gdzie szukać pomocy w sytuacji nadużywania alkoholu w domu rodzinnym. Często i chętnie uprawiają sport, zdrowo się odżywiają.
Program ten był adresowany do dzieci 5,6-letnich uczęszczających do Przedszkola Publicznego Nr 14 w Łomży oraz ich rodziców/opiekunów. Uczestniczyło w nim ok. 120 dzieci i ok. 60 osób dorosłych.
„Jestem zdrowym przedszkolakiem” program realizowany w okresie od : 10.05.2013r. do: 10.12.2013r.
Zakładane cele realizowanego zadania zostały osiągnięte. W dużej mierze zadecydowała o tym zarówno postawa osób realizujących ten program, jak i uczestników oraz ich zaangażowanie.
Zaplanowane działania zostały tak dobrane, że umożliwiły dzieciom: • kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza, w tym do stomatologa ( prelekcje, pokaz prawidłowego mycia zębów), • wyrobienie nawyków prozdrowotnych (systematyczne mycie zębów, zajęcia z nauczycielkami grup; przyrządzanie zdrowych potraw, zajęcia z gimnastyki korekcyjnej), • aktywne uczestnictwo dziecka w działaniach, które promują zdrowy styl życia ( festyn, zajęcia dydaktyczne, konkursy plastyczne, zajęcia z gimnastyki korekcyjnej).
Przebieg programu: 1. Akcja informacyjna o programie. Umieszczenie informacji na stronie internetowej. Wykonanie plakatów dot. programu i umieszczenie ich w holu przedszkola. 2. Festyn z udziałem dzieci, rodziców i społeczności lokalnej pod hasłem „Jesteśmy zdrowymi przedszkolakami”. Serwowanie zdrowych przekąsek, gry i zabawy sportowe z nagrodami dla całych rodzin, stoisko medyczne dla dorosłych (możliwość dokonywania podstawowych pomiarów) . Pokaz udzielania pierwszej pomocy. 3. Zajęcia dydaktyczne w grupach 4-6-latków nt. „Jak przedszkolak dba o zdrowie” 4. „Sport dla zdrowia” – wykonanie prac na konkurs plastyczny dowolną techniką. 5. Zajęcia dydaktyczno -praktyczne na temat higieny jamy ustnej odbyte w grupach 3-6 latków 6. Akcja „Zdrowy przedszkolak ma zdrowe ząbki”. Wyposażenie dzieci w zestawy do mycia zębów. Systematyczne mycie zębów po obiedzie w każdej grupie przedszkolnej pod opieką nauczycieli. 7. Prowadzenie systematycznych zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy Zorganizowanie dwóch grup ćwiczeniowych gimnastyki korekcyjnej dla dzieci przedszkolnych.(2 razy w tygodniu) wg zatwierdzonego programu przez specjalistę od gimnastyki korekcyjnej. 8. Zajęcia dydaktyczne i zabawy w kącikach kuchennych Zajęcia związane z przygotowywaniem zdrowych potraw we wszystkich grupach wiekowych (zabawy dydaktyczne w kącikach kuchennych –w grupach młodszych; wykonywanie sałatek i kolorowych kanapek – w grupach starszych). 9. Konkurs plastyczny pod hasłem „dbajmy o zdrowie”. 10. Ewaluacja programu – sprawozdanie merytoryczne. Poprzez udział w tym programie dzieci potrafią dbać o własne zdrowie i żyć zdrowo zgodnie ze wskazówkami rodziców, nauczycieli i specjalistów. Dzieci potrafią dbać o zęby, wiedzą jak należy je czyścić i jakie mogą być skutki zaniedbania higieny jamy ustnej. Zajęcia ze specjalistą z gimnastyki korekcyjnej wyposażyły dzieci w wiedzę na temat wad postawy i zagrożeń z nich wynikających. Dzieci nauczyły się wykonywać podstawowe ćwiczenia korekcyjne dostosowane do swojej wady. Systematyczne ćwiczenia wpłynęły na to, że dzieci posiadają nawyki utrzymywania prawidłowej postawy w czasie stania, w chodzie, w biegu, w siadzie. Dzieci i ich rodzice znają różne formy aktywnego wypoczynku, rozumieją, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie. Unikają sytuacji mogących mieć negatywny wpływ na ich zdrowie.
Program ten był adresowany do wszystkich dzieci 4 -6 letnich uczęszczających do przedszkola – w sumie ok. 160 osób oraz pośrednio do rodziców dzieci.
Festyn zgromadził ok. 400 uczestników ( dzieci z przedszkola, rodzeństwo, rodzice, dziadkowie, okoliczni mieszkańcy).
W zajęciach plastycznych uczestniczyły dzieci 4-6-letnie czyli ok. 160 dzieci. W zajęciach korekcyjnych eliminujących wady postawy brały udział dzieci, których rodzice przedstawili zaświadczenia lekarskie o występowaniu wady postawy ( 16 osób).
Wszystkie dzieci uczestniczące w programie brały czynny udział w akcji mającej na celu dbanie o zęby. W konkursie podsumowującym program wzięło udział ok. 60 chętnych dzieci. |
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom w roku 2012 zrealizowało dwa programy profilaktyczne obejmujące obszary z tematyki zdrowotnej i antyalkoholowej.
„Zdrowy przedszkolak”- program realizowany w okresie od : 28.03.2012r. do: 10.12.2012r.
Zakładane cele realizowanego zadania zostały osiągnięte. W dużej mierze zadecydowała o tym zarówno postawa osób realizujących ten program, jak i uczestników oraz ich zaangażowanie.
Zaplanowane działania zostały tak dobrane, że umożliwiły dzieciom: - kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza w tym do stomatologa ( prelekcje, pokaz prawidłowego mycia zębów), - wyrobienie nawyków prozdrowotnych (prelekcja z pracownikiem Sanepidu, systematyczne mycie zębów, zajęcia z nauczycielkami grup; przyrządzanie zdrowych potraw, zajęcia z gimnastyki korekcyjnej), - aktywne uczestnictwo dziecka w działaniach, które promują zdrowy styl życia ( festyn, prelekcje, zajęcia dydaktyczne, konkursy plastyczne, przedstawienie teatrzyku „Żyjemy zdrowo” zajęcia z gimnastyki korekcyjnej).
Przebieg programu: 1.Akcja informacyjna o programie. Umieszczenie informacji na stronie internetowej. Wykonanie plakatów dot. programu i umieszczenie ich w holu przedszkola. 2.„ Festyn z udziałem dzieci, rodziców i społeczności lokalnej pod hasłem „W zdrowym ciele – zdrowy duch”. Serwowanie zdrowych przekąsek, gry i zabawy sportowe z nagrodami dla całych rodzin. stoiska medycznego dla dorosłych (możliwość dokonywania podstawowych pomiarów) . Pokaz udzielania pierwszej pomocy. 3.Zajęcia plastyczne ,,Zdrowe dzieci piękny swiat Wykonywanie prac z zastosowaniem różnych technik plastycznych na w/w temat w grupach 5,6-latków.. 4. Prelekcja na temat „Co należy robić, aby mieć zdrowe zęby”. Pokaz prawidłowego mycia zębów. Rozdanie uczestnikom programu past, szczoteczek i kubeczków do mycia zębów. 5.Systematyczne mycie zębów – 5 razy w tygodniu pod opieką nauczycieli. 6.Prowadzenie systematycznych zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy Zorganizowanie dwóch grup ćwiczeniowych gimnastyki korekcyjnej dla dzieci przedszkolnych.(2 razy w tygodniu) wg zatwierdzonego programu przez specjalistę od gimnastyki korekcyjnej. Opracowanie i przekazanie rodzicom zestawu ćwiczeń domowych dla każdego dziecka. Pokaz rodzicom ćwiczeń korekcyjnych wykonywanych przez dzieci.. 7.„Spotkanie z Pracownikiem Sanepidu – prelekcja na temat: „Które produkty są najlepsze dla naszego zdrowia, a których trzeba unikać?” 8. Zajęcia z nauczycielkami grup – przyrządzanie zdrowych potraw / wykonywanie sałatek i kolorowych kanapek/. Zabawy dydaktyczne w kącikach kuchennych. 9.Prezentacja teatrzyku pt. „Żyjemy zdrowo” 10. Konkurs plastyczny dla wszystkich uczestników podsumowujący program profilaktyczny „Dlaczego jesteśmy zdrowi ”
Osiągnięte rezultaty
Poprzez udział w tym programie dzieci potrafią dbać o własne zdrowie i żyć zdrowo zgodnie ze wskazówkami rodziców, nauczycieli i specjalistów. Prelekcja połączona z prezentacją multimedialną i przedstawienie teatrzyku „Żyjemy zdrowo” wpłynęła na to, że dzieci zrozumiały potrzebę zdrowego i prawidłowego odżywiania się. Dzieci potrafią dbać o zęby, wiedzą jak należy je czyścić i jakie mogą być skutki zaniedbania higieny jamy ustnej. Zajęcia ze specjalistą z gimnastyki korekcyjnej wyposażyły dzieci w wiedzę na temat wad postawy i zagrożeń z nich wynikających. Dzieci nauczyły się wykonywać podstawowe ćwiczenia korekcyjne dostosowane do swojej wady. Systematyczne ćwiczenia wpłynęły na to, że dzieci posiadają nawyki utrzymywania prawidłowej postawy w czasie stania, w chodzie, w biegu, w siadzie. Dzieci i ich rodzice znają różne formy aktywnego wypoczynku, rozumieją, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie. Unikają sytuacji mogących mieć negatywny wpływ na ich zdrowie.
Program ten był adresowany do wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola – w sumie ok. 200 osób oraz pośrednio do rodziców dzieci.Festyn zgromadził ok. 400 uczestników ( dzieci z przedszkola, rodzeństwo, rodzice, dziadkowie, okoliczni mieszkańcy).W zajęciach plastycznych oraz w spotkaniu z pracownikiem Sanepidu uczestniczyły dzieci 5-6-letnie czyli ok. 120 dzieci.
W zajęciach korekcyjnych eliminujących wady postawy brały udział dzieci, których rodzice przedstawili zaświadczenia lekarskie o występowaniu wady postawy ( 24 dzieci w wieku 5-6 lat).
Wszystkie przedszkolaki brały czynny udział w akcji mającej na celu dbanie o zęby oraz w konkursie plastycznym podsumowującym program ( ok. 200 dzieci).
„Trzeźwym okiem przedszkolaka” – program realizowany w okresie od : 25.04.2012r. do: 10.12.2012r.
W ocenie osób realizujących zadanie, jak i osób w nim uczestniczących, a także rodziców planowane cele realizowanego programu profilaktycznego dla dzieci 5 – 6 letnich ,,Trzeźwym okiem przedszkolaka” zostały osiągnięte. Świadczy o tym zainteresowanie rodziców programem. Duża ilość rodziców wraz z dziećmi wzięła udział w wiosennych zawodach sportowych, rodzinnym konkursie fotograficznym i konkursie plastycznym. Rodzice brali aktywny udział w pikniku rodzinnym, na którym proponowano liczne gry i zabawy rodzinne, konkurencje sportowe.
Udało się przeprowadzić quiz ,,Trzeźwym okiem” podczas którego sprawdzono wiedzę na temat alkoholu, uzależnień, zdrowego odżywiania i stylu życia. Zgodnie z założeniami programu rodzicom i dzieciom pokazano sposoby wspólnego, efektywnego spędzania czasu wolnego, promowano zdrowie i trzeźwość. O osiągnięciu celów zadecydowało również zaangażowanie osób realizujących ten program oraz współpraca z lokalnymi mediami w zakresie realizowanych zadań.
Przebieg działań 1. Pierwsze wiosenne zawody sportowe pod hasłem ,,Kwiecień plecień ,bo przeplata trochę sportu, trochę lata”, Uczestnikami dzieci i ich rodzice. Przykładowe konkurencje: picie szklanki mleka na czas przez dziecko i rodzica/opiekuna, jedzenie surowej marchewki na czas, bieg z jabłkiem na głowie, szukanie ukrytych owoców na czas, tor przeszkód. 2. Rodzinny konkurs fotograficzny pod hasłem: ,,W maju jak w raju” polegający na wykonaniu zdjęcia trzeźwym okiem ukazującego piękno otaczającego świat przyrody, ludzi, zwierząt, itp. 3.Piknik rodzinny – wystawa zdjęć z konkursu fotograficznego, wystawienie przez dzieci przedstawienia o kropelce wody, mającego na celu ukazanie pozytywnego wpływu picia wody, a negatywnego picia alkoholu. 4. Aktualizacja strony internetowej. 5. Konkurs rodzinny na wykonanie bukietu z warzyw lub owoców, prezentacja prac połączona z układanie przez dzieci krótkich rymowanek o zdrowym odżywianiu. 6. Quiz ,,Trzeźwym okiem” dla dzieci biorących udział w programie. Sprawdzanie wiedzy na temat alkoholu, uzależnień, zdrowego odżywiania i stylu życia. 7. ,,Alkostwor” – konkurs na wykonanie najbrzydszego stwora z butelki PET., prezentacja prac.
Zakończenie programu wspólnym robieniem sałatki owocowej/warzywnej i umieszczeniem przepisu na stronie www stowarzyszenia. Oglądanie prezentacji multimedialnej obrazującej całość projektu, wręczenie dyplomów za udział w programie ,,Trzeźwym okiem przedszkolaka”
Osiągnięte rezultaty
1. Dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat zdrowego stylu życia. 2. Znają szkodliwy wpływ alkoholu na zdrowie człowieka. Nabyły świadomość, że problem alkoholowy istnieje i może dotknąć każdego. 3. Znają alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego. 4. Program „wyzwolił” kreatywność, pomysłowość zarówno rodziców jak i dzieci. 5. Dzieci odczuwały radość i satysfakcję z wykonanych prac. 6. Wzbogacił rodziców w wiedzę w zakresie umiejętności wychowawczych.
Liczbowe określenie wykonanych działań 1. Pierwsze wiosenne zawody sportowe pod hasłem ,,Kwiecień plecień ,bo przeplata trochę sportu, trochę lata”, Uczestnikami dzieci i ich rodzice. Przykładowe konkurencje: picie szklanki mleka na czas przez dziecko i rodzica/opiekuna, jedzenie surowej marchewki na czas, bieg z jabłkiem na głowie, szukanie ukrytych owoców na czas, tor przeszkód – 1 działanie 2. Rodzinny konkurs fotograficzny pod hasłem: ,,W maju jak w raju” polegający na wykonaniu zdjęcia trzeźwym okiem ukazującego piękno otaczającego świat przyrody, ludzi, zwierząt, itp. – 1 działanie 3. Piknik rodzinny – wystawa zdjęć z konkursu fotograficznego, wystawienie przez dzieci przedstawienia o kropelce wody, mającego na celu ukazanie pozytywnego wpływu picia wody, a negatywnego picia alkoholu. – 3 działania 4. Aktualizacja strony internetowej.-1 działanie 5. Konkurs rodzinny na wykonanie bukietu z warzyw lub owoców, prezentacja prac połączona z układanie przez dzieci krótkich rymowanek o zdrowym odżywianiu. – 4 działania 6. Quiz ,,Trzeźwym okiem” dla dzieci biorących udział w programie. Sprawdzanie wiedzy na temat alkoholu, uzależnień, zdrowego odżywiania i stylu życia. – 1 działanie 7. ,,Alkostwor” – konkurs na wykonanie najbrzydszego stwora z butelki PET., prezentacja prac. – 2 działania 8. Zakończenie programu wspólnym robieniem sałatki owocowej/warzywnej i umieszczeniem przepisu na stronie www stowarzyszenia. Oglądanie prezentacji multimedialnej obrazującej całość projektu, wręczenie dyplomów za udział w programie ,,Trzeźwym okiem”. – 4 działania 180 osób, w tym 120 dzieci, 60 rodziców. |
Projekt jest kontynuacją podejmowanych przez Stowarzyszenie „Pomocy Dzieciom” działań na rzecz ochrony zdrowia. Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia. Edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej, najlepiej wspólnie z rodzicami dziecka. Program edukacji zdrowotnej pod hasłem: „Jesteśmy w Zdrowolandii” realizowany jest od maja, a trwać będzie do grudnia 2011r. Jest on skierowany do dzieci uczęszczających do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Niniejszy program ma za zadanie wspomagać edukację dzieci i rodziców dotyczącą profilaktyki i wczesnej wykrywalności chorób związanych z nieprawidłową postawą, odżywianiem i higieną jamy ustnej. W ramach programu zaplanowane są: spotkania z pracownikiem Sanepidu, ze specjalistą w zakresie gimnastyki korekcyjnej, odbędzie się festyn promujący zdrowie, wszystkie dzieci zostaną wyposażone w zestawy do mycia zębów, dzieci z wadami postawy będą uczestniczyły w zajęciach z gimnastyki korekcyjnej a na zakończenie programu zostanie przeprowadzony konkurs plastyczny o tematyce zdrowotnej podsumowujący program. Uzyskana dotacja zostanie przeznaczona na zakup materiałów które będą wykorzystane do przeprowadzenia projektu, oraz na wynagrodzenie specjalistów prowadzących zajęcia specjalistyczne . |
Jest to program profilaktyczny skierowany do dzieci z Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży, a realizowany będzie do grudnia 2011r.
Cele: 1. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom ze środowisk zagrożonych patologiami. 2. Kształtowanie wśród dzieci świadomości o szkodliwości nadużywania alkoholu. 3. Pokazanie dzieciom możliwości ciekawego i twórczego spędzania czasu wolnego. 4. Promowanie zdrowego stylu życia. 5. Uświadomienie dzieciom skutków picia alkoholu. 6. Pokazanie dzieciom jak radzić sobie z problemem alkoholowym bliskich osób. 7. Przestrzeganie i właściwe rozumienie problemu alkoholowego w rodzinie Opis kolejnych działań: 1. Promocja programu w środowisku lokalnym. 2. Rekrutacja uczestników programu. 3. Wykonanie przez dzieci ulotek promujących rodzinę bez nałogu alkoholowego. 4. Festyn Rodzinny "W trzeźwości siła"- zawody w przeciąganiu liny. 5. Okres wakacji. 6. Wykonanie na korytarzu gazetki ściennej dotyczącej tematyki programu. 7. Zdrowe życie" - Konkurs recytatorski. 8. "Co powoduje alkohol?"- cykl zajęć w grupach dzieci 5-6 letnich. 9. "Trzeźwy dom"- praca plastyczna. 10. Wystawienie teatrzyku " Alkoholowi mówi nie!" 11. "Biały dzień"- dzień poświęcony tematyce antyalkoholowej . 12. Konkurs plastyczny "Zdrowie mamy tylko jedno" jako podsumowanie programu profilaktycznego. |
|