"Oddychajmy czystym powietrzem" - program profilaktyczny
Cele:
-
Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom ze środowisk zagrożonych patologiami.
-
Pokazanie dzieciom możliwości ciekawego i twórczego spędzania czasu wolnego.
-
Uświadomienie dzieciom skutków palenia papierosów.
Harmonogram działań:
1.p.
|
Nazwa działania
|
Ilość działań
|
Termin (godz,dzień, miesiąc)
|
Liczba adresatów
|
-
|
Promocja programu w środowisku lokalnym i na stronie internetowej, wykonanie plakatów.
|
2
|
10.03.2015
|
Niezliczona ilość adresatów
|
2.
|
Rekrutacja uczestników programu
|
1
|
20-21.03 2015
|
90 osób
|
3.
|
Przeprowadzenie cyklu zajęć w grupach dzieci 5-6 letnich pod hasłem „Dym wokół nas”
|
3
|
14-15-16 04.2015
|
90 os.
|
4.
|
„Czyste powietrze wokół nas” – konkurs plastyczny, projektowanie plakatu, technika dowolna
|
3
|
28.04.2015
|
90os.
|
5.
|
„Dym nikotynowy na przystanku autobusowym”. Odgrywanie scenek dramowych, zajęcia w grupach.
|
3
|
15-16.05.2015
|
90 os.
|
6.
|
Dbamy o nasze zdrowie – konkurs recytatorski lokalny dla 5-6 latków zorganizowany z udziałem rodziców i innych przedszkoli.
|
1
|
28.05.2015
|
120 os.
|
7.
|
„Oddychajmy czystym powietrzem”- promocja idei programu na festynie rodzinnym w przedszkolu z udziałem rodziców. Konkursy sportowe propagujące zdrowy styl życia
|
1
|
10.06. 2015
|
500 os.
|
8.
|
„Uwaga bezbronni – ZAKAZ PALENIA!” – praca plastyczna. Wykonanie przez dzieci znaczków oraz rozmieszczenie ich w przedszkolu oraz szpitalu.
|
3
|
07-10.09. 2015
|
90 os.
|
9.
|
„Ja wolę rower zamiast auta” – zawody sportowe na placu przedszkolnym, mające na celu pokazanie alternatywy dla aut, które zanieczyszczają powietrze.
|
3
|
18.09.2015
|
90 os.
|
10. |
Spacer do parku- pogadanka nt. wpływu świeżego powietrza na nasze zdrowie i oddziaływań człowieka na środowisko. Zabawy na świeżym powietrzu – puszczanie baniek mydlanych.
|
3
|
02-12.10.2015
|
90 os.
|
11. |
Wdycham i wydycham czyste powietrze – zabawy logopedyczne ze słomką i piórkiem
|
3
|
15-23.10.2015
|
90 os.
|
12. |
„DYM - wróg czystego powietrza” – konkurs plastyczny. Zwiększenie wiedzy dzieci w zakresie określenia różnych rodzajów dymu.
|
1
|
10.11.2015
|
90 os.
|
13. |
Palacz czynny – palacz bierny- rozmowy kierowane z dziećmi na podstawie wysłuchanego opowiadania A. Jęsiak „O smutnym i wesołym dniu”
|
3
|
16-20.11. 2015
|
90 os.
|
14. |
Omawianie historyjki obrazkowej – ukazanie jak unikać osób palących i jak asertywnie odmawiać w przebywaniu we wspólnym pomieszczeniu z osobą która pali
|
3
|
23.11.
2015
|
90 os.
|
15. |
Zajęcia plastyczne na temat historyjki obrazkowej
|
3
|
27.11.2015
|
90os.
|
16.
|
Zakończenie i ewaluacja programu
|
1
|
10.12. 2015
|
90 os.
|
Zakładane rezultaty:
-
Dzieci potrafią efektywnie gospodarować swoim wolnym czasem.
-
Uczą się wrażliwości artystycznej i estetycznej.
-
Znają szkodliwy wpływ dymu papierosowego na zdrowie.
-
Spożywają zdrowe produkty.
-
Dbają o porządek wokół siebie i ruch na świeżym powietrzu.
|
„ Świat bez nałogów okiem przedszkolaka – program profilaktyczny’’
Cele:
1. Aktywne uczestnictwo w działaniach, które promują zdrowy styl życia ( festyn, prelekcje, zajęcia dydaktyczne, konkursy plastyczne.);
2. Nabycie umiejętności efektywnego (ciekawego i twórczego) gospodarowania swoim wolnym czasem;
3. Poznanie szkodliwości wpływu dymu papierosowego na zdrowie, a co za tym idzie kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom nim wywołanym (zajęcia dydaktyczne, pogadanki, eksperymenty);
4. Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń (scenki sytuacyjne i dramowe, historyjki obrazkowe).
Opis kolejnych działań:
1. Przeprowadzono promocję programu w środowisku lokalnym i na stronie internetowej przedszkola w dnia 20-25 marca 2014r.
2. Przeprowadzono rekrutację uczestników programu w dniach 26-28 marca 2014r..
3. Przeprowadzono cykl zajęć w grupach dzieci 5 – 6 letnich pod hasłem „ Zdrowe powietrze, zdrowe dzieci „.w dniach 25-30 maj 2014r.
4. Przeprowadzono 31 maja 2014r -– pogadankę propagującą zdrowy styl życia pt. „Dzień bez papierosa”
5 Przeprowadzono promocję idei programu Mamo, Tato nie pal przy mnie –na festynie rodzinnym w przedszkolu z udziałem rodziców. Konkursy sportowe propagujące zdrowy styl życia. W dniu 12.06.2014r.
6. Przeprowadzono zabawy badawcze i eksperymenty na temat Co wiesz o szkodliwości dymu ? – w dniach 03-10 październik 2014r.
7. Przeprowadzono – konkurs plastyczny „ Świat bez papierosów i alkoholu „ w dniu 17 września 2014r.
8. Przeprowadzono zajęcia z wykorzystaniem historyjki obrazkowej w grupach dzieci 5 – 6 letnich „Czyste powietrze a nasze zdrowie” – w dniach 2-6 październik 2013r.
9. Przedstawiono scenki sytuacyjne i dramowe w grupach dzieci 5-6 letnich. na temat „Bronimy się przed dymem” – 15,16,17 października 2014r.
10. Zorganizowano konkurs rodzinny pt.”Smolik” - wykonanie pacynek z odpadów ekologicznych – w dniu 30 października 2014r.
11. Przeprowadzono rozmowy kierowane z dziećmi na temat Palacz czynny – palacz bierny na podstawie wysłuchanego opowiadania A. Jęsiak O smutnym i wesołym dniu w dniu 10-12 listopad 2014r.
12. Zorganizowano i przeprowadzono konkurs plastyczny na temat Nie! Dla alkoholu – technika dowolna podsumowujący program profilaktyczny. Wystawa prac w dniu 26 listopada 2014r.
13. Przeprowadzono konkurs recytatorski pod hasłem „Dbamy o nasze zdrowie” dnia 05.12.2104r.
14. Przeprowadzono ewaluację programu i sporządzono sprawozdanie merytoryczne i finansowe w dniu 10 grudnia 2014r.
Rezultaty:
1. Wzbogacona wiedza w zakresie szkodliwości palenia poprzez udział w zajęciach profilaktycznych
2. Integracja rodziny z przedszkolem
3. Prace plastyczne beneficjentów, zdobyte przez nich nagrody, dyplomy |
„ Zdrowe powietrze, zdrowe dzieci – program profilaktyczny’’
Cele programu:
1. Aktywne uczestnictwo w działaniach, które promują zdrowy styl życia ( festyn, prelekcje, zajęcia dydaktyczne, konkursy plastyczne.);
2. Nabycie umiejętności efektywnego (ciekawego i twórczego) gospodarowania swoim wolnym czasem;
3. Poznanie szkodliwości wpływu dymu papierosowego na zdrowie, a co za tym idzie kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom nim wywołanym (zajęcia dydaktyczne, pogadanki, eksperymenty);
4. Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń (scenki sytuacyjne i dramowe, historyjki obrazkowe).
5. Udział dzieci w różnego rodzaju działaniach, aby mogły wykazać się swoją wiedzą i umiejętnościami, zdobywając przy tym nowe doświadczenia, stwarzanie okazji aby twórczość plastyczną mogły zaprezentować na szerszym forum, niż grupa przedszkolna.
Opis kolejnych działań:
1. Przeprowadzono promocję programu w środowisku lokalnym i na stronie internetowej przedszkola w dnia 15-20 maj 2013r.
2. Przeprowadzono rekrutację uczestników programu w dniach 21-22 maj 2013r..
3. Przeprowadzono cykl zajęć w grupach dzieci 5 – 6 letnich pod hasłem „ Zdrowe powietrze, zdrowe dzieci „.w dniach 25-30 maj 2013r.
4. Przeprowadzono 31 maja -– pogadankę propagującą zdrowy styl życia pt. „Dzień bez papierosa”
5 Przeprowadzono promocję idei programu Mamo, Tato nie pal przy mnie –na festynie rodzinnym w przedszkolu z udziałem rodziców. Konkursy sportowe propagujące zdrowy styl życia. W dniu
6. Przeprowadzono zabawy badawcze i eksperymenty na temat Co wiesz o szkodliwości dymu ? – w dniach 03-10 październik 2013r.
7. Przeprowadzono – konkurs plastyczny „ Dbajmy o czyste powietrze „ w dniu 17 września 2013r.
8. Przeprowadzono zajęcia z wykorzystaniem historyjki obrazkowej w grupach dzieci 5 – 6 letnich .Czyste powietrze a nasze zdrowie – w dniach 2,3,4 październik 2013r.
9. Przedstawiono scenki sytuacyjne i dramowe w grupach dzieci 5-6 letnich. na temat „Bronimy się przed dymem” – 15,16,17 października 2013r.
10. Zorganizowano konkurs rodzinny Pt. Dymoludek - wykonanie kukiełki z odpadów ekologicznych – w dniu 25 października 2013r.
11. Przeprowadzono rozmowy kierowane z dziećmi na temat Palacz czynny – palacz bierny na podstawie wysłuchanego opowiadania A. Jęsiak O smutnym i wesołym dniu w dniu 28,29,30 października 2013r.
12. Zorganizowano i przeprowadzono konkurs na temat Palenie szkodzi zdrowiu – technika dowolna podsumowujący program profilaktyczny. Wystawa prac w dniu 05 grudnia 2013r.
13. Przeprowadzono ewaluację programu i sporządzono sprawozdanie merytoryczne i finansowe w dniu 12 grudnia 2013r.
Rezultaty:
1. Wzbogacona wiedza w zakresie szkodliwości palenia poprzez udział w zajęciach profilaktycznych
2. Integracja rodziny z przedszkolem
3. Prace plastyczne beneficjentów, zdobyte przez nich nagrody, dyplomy |
„ Czyste powietrze wokół przedszkolaka’’
Cele zadania: 1.Promowanie zdrowego stylu życia. 2.Pokazanie dzieciom możliwości ciekawego i twórczego spędzania czasu wolnego. 3.Uświadomienie dzieciom skutków palenia papierosów . 4.Zwiększenie poziomu wiedzy nt. szkodliwości aktywnego i biernego palenia. 5.Zwiększenie świadomości rodziców na temat znaczenia ich roli w rozwoju zdrowotnym dzieci, a w szczególności w profilaktyce tytoniowej 6.Kształtowanie wśród dzieci świadomości o szkodliwości uzależnień. Opis kolejnych działań: 1.Przeprowadzono promocję programu w środowisku przedszkolnym i na stronie internetowej, a także wśród uczestników festynu rodzinnego. 2.Przeprowadzono cykl zajęć pod hasłem: „czyste powietrze wokół nas” kończące się konkursem plastycznym pod tym samym hasłem. 3.Przeprowadzono pogadanki z dziećmi na temat: prowadzenia zdrowego trybu życia, wpływu świeżego powietrza na nasze zdrowie i oddziaływań człowieka na środowisko. 4.Promocja projektu „Mamo, tato nie pal przy mnie” na Przedszkolnym Festynie rodzinnym. Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego, rozwieszenie plakatów, konkursy propagujące zdrowy styl życia z udziałem rodziców. 5.Omówiono z dziećmi historyjki obrazkowe na temat jak unika osób palących i miejsc odwiedzanych przez palaczy jak również przeprowadzono zajęcia edukacyjne na w/w temat. 6.Przeprowadzenie zajęć dramowych pod nazwą: „Dym nikotynowy na przystanku autobusowym” 7.Przeprowadzono konkursy plastyczne podsumowujące tematykę programu: -”Tu nie pal” – rodzinny konkurs plastyczny na projekt znaczka. - „Szkodliwy dym nikotynowy” – praca techniczna z użyciem gazet mająca na celu ukazanie szkodliwego działania dymu papierosowego na zdrowie człowieka- praca w grupach - Trujące dymy- konkurs plastyczny Rezultaty: 1. Wzbogacona wiedza w zakresie szkodliwości palenia poprzez udział w zajęciach profilaktycznych 2. Integracja rodziny z przedszkolem 3. Prace plastyczne beneficjentów, zdobyte przez nich nagrody, dyplomy |
Program profilaktyczno-wychowawczy dla dzieci 3 -letnich realizowany w roku szkolnym 2013/14 Cele programu: ● Wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo. •Wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności pozwalające im rozpoznawać niebezpieczeństwa, przewidywać ich skutki w sytuacji zagrożenia. •Ustalenie zasad zachowań sprzyjających bezpieczeństwu – „Kodeks grupowy” i wdrażanie do przestrzegania go. •Ćwiczenie pożądanych nawyków i odruchów w sytuacji zagrożenia. •Kształtowanie u dzieci bezpiecznych zachowań w czasie zabaw w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. •Przygotowanie dzieci do samopomocy w sytuacjach problemowych. •Poznanie i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego. ● Dostarczenie dzieciom przeżyć przez zastosowanie metod aktywizujących, pozwalających zrozumieć takie pojęcia, jak: bezpieczeństwo, ostrożność. •Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych. ● Zintegrowanie przedszkola ze środowiskiem rodzinnym Oczekiwania po realizacji programu: Dzieci: ● Wiedzą, jak trzeba się zachować w sytuacji zagrożenia i gdzie mogą otrzymać pomoc, umieją o nią prosić. ● Wiedzą, że w ich otoczeniu są osoby, do których mogą zwrócić się o pomoc. ● Orientują się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach. ● Znają zagrożenia płynące ze świata ludzi, zwierząt, roślin i unikają tych zagrożeń. ● Wiedzą, że nie mogą samodzielnie zażywać lekarstw i używać środków chemicznych(np. środków czystości). ● Próbują samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; mają rozeznanie, gdzie można się bawić bezpiecznie, a gdzie nie. •Starają się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbują przewidzieć, co się może zdarzyć •Rozumieją potrzebę zachowania ostrożności na placu zabaw i w Sali •Zachowują ostrożność przy korzystaniu z urządzeń technicznych, wykorzystywanych w gospodarstwie domowym. •Znają i nie narażają się na niebezpieczeństwa wynikające z pogody ● Rodzic współpracuje z przedszkolem, zna cele i zadania programu Bezpieczeństwo i zdrowie dziecka w przedszkolu to podstawowe zadanie nauczyciela. Dzieci mają małe doświadczenie życiowe i niewielki zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z różnymi problemami. Dlatego też, bardzo ważne jest, aby przedszkole od najwcześniejszych lat wyposażyło je w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw. Wiek przedszkolny jest specyficznym okresem w życiu dziecka, mającym istotny wpływ na zmiany zachodzące w jego indywidualnym rozwoju. Profilaktyka skierowana do dzieci w tym wieku powinna łączyć wiedzę i doświadczenie. Dlatego też, obowiązkiem osoby dorosłej jest stwarzanie każdego dnia warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka w warunkach bezpieczeństwa i zdrowia. Niniejszy program profilaktyczny ma właśnie za zadanie wspomagać edukację dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie bezpiecznych zachowań. Jego celem jest odpowiednio wczesne uświadomienie dzieciom zagrożeń, które mogą wystąpić w przedszkolu, w domu, na drodze oraz ograniczenie liczby niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Jego treści zostały opracowane i podzielone uwzględniając następujące obszary zagrożeń, w jakich mogą się znaleźć dzieci: 1.Bezpieczny w przedszkolu. 2.Bezpieczny na drodze. 3.Bezpieczny zimą. 4.Bezpieczny w domu. 5.Bezpieczny na wakacjach. Ponadto treści zawarte w programie dotyczą kształtowania postaw sprzyjających odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo. Właściwa ich realizacja powinna w przyszłości umożliwić wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci, ułatwiając im funkcjonowanie w życiu oraz dbałość o własne bezpieczeństwo. Jest on przeznaczony dla dzieci 3 letnich. Zakres tematyczny programu jest zgodny z nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego z dnia 23 grudnia 2008r. Odnosi się do obszaru 6– „Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych” i do obszaru 10 _”Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych” – p.3, zawartego w programie wychowania przedszkolnego B. Bilewicz – Kuźni i T. Parczewskiej pt:” Ku dziecku”. Obszary te zawierają cele szczegółowe, czyli umiejętności dzieci, które opanują i zdobędą w wyniku planowanych działań wychowawczo – dydaktycznych w tym obszarze tematycznym, a mianowicie: - wiedzę na temat odpowiedniego zachowania się w sytuacji zagrożenia; - orientowanie się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach; - wiedzę na temat zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin, zwierząt i unikania ich; - samodzielne i bezpieczne organizowanie sobie czasu wolnego w przedszkolu i w domu; - rozeznanie, gdzie można się bawić bezpiecznie, a gdzie nie; - zachowanie ostrożności przy korzystaniu z urządzeń technicznych. Realizacja programu jest możliwa w każdych warunkach, na zajęciach grupowych i indywidualnych.
Harmonogram programu:
ZADANIE
|
CEL ZADANIA
|
SPOSÓB REALIZACJI
|
TERMIN
|
BEZPIECZNY W PRZEDSZKOLU
|
- ostrożne i uważne poruszanie się w sali zabaw i innych pomieszczeniach przedszkola,
- zapoznanie z zagrożeniami na terenie przedszkola;
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu na placu zabaw i zabawek, zgodnie z ich przeznaczeniem;
- ustalenie zasad zachowania sprzyjających bezpieczeństwu (kodeks grupy) i przestrzeganie ich
|
Tematyka kompleksowa: ”Przyjaciół poznać czas – przedszkole wita nas”
|
wrzesień
|
BEZPIECZNY NA DRODZE
|
- poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach
- bezpieczne poruszanie się podczas wycieczek i spacerów (parami, w zwartej grupie)
- umiejętność wyrażania zdobytej wiedzy w formie plastycznej
- poznanie charakteru pracy policjanta, kształtowanie postawy zaufania do funkcjonariuszy
|
Tematyka kompleksowa: ”Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!”
„Na skrzyżowaniu” – wycieczka
„Kolorowe znaki” – konkurs plastyczny
Spotkanie z policjantem.
|
pażdziernik
|
BEZPIECZNY
ZIMĄ
|
- uświadomienie zagrożeń płynących z niewłaściwych zabaw zimą na śniegu i lodzie
- doskonalenie umiejętności prezentowania swojej wiedzy
|
Tematyka kompleksowa: ”Bezpieczne zabawy na śniegu i lodzie”…
„Bezpieczne – niebezpieczne” – quiz
Codzienny pobyt na świeżym powietrzu
|
styczeń
|
BEZPIECZNY W DOMU
|
- budowanie ograniczonego zaufania do osób obcych, zachowanie ostrożności w różnych miejscach i sytuacjach
- przestrzeganie zasad korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci
- uwrażliwianie na niebezpieczeństwa wynikające z zabaw ogniem
- poznanie charakteru pracy strażaka, możliwość bezpośredniego kontaktu
|
„O siedmiu koźlątkach” – teatrzyk kukiełkowy
„Niebezpieczny pstryk” – film edukacyjny
„Dzielni strażacy” – spotkanie ze strażakiem
|
kwiecień
czerwiec
|
BEZPIECZNY NA WAKACJACH
|
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego wypoczynku w różnych środowiskach przyrodniczych: góry, morze, rzeka, wieś.
- umiejętność wyrażania wiedzy w formie plastycznej
|
Tematyka kompleksowa:„Bezpieczne wakacje”
„Bezpieczne wakacje” – konkurs plastyczny
|
czerwiec
|
|
program innowacyjny edukacji ekologiczno – przyrodniczej dla dzieci 5-letnich. Cele szczegółowe: 1. Potrafi wymienić nazwy zwierząt chronionych. 2. Wie, co oznacza pojęcie Natura 2000. 3. Dokarmia zwierzęta zimą – ptaki i dziki. 4. Segreguje śmieci, zostawia po sobie porządek w lecie. 5. Hoduje rośliny, stwarza im odpowiednie warunki do wzrostu. 6. Obserwuje przyrodę wokół siebie. Przewidywane efekty: Każde dziecko w grupie będzie małym badaczem przyrody, będzie brało udział w działaniach na rzecz ochrony roślin i zwierząt. Zdobędzie najważniejsze informacje na temat obszarów Natura 2000. Zajęcia z zakresu edukacji ekologiczno – przyrodniczej wpłyną na integrację grupy poprzez podejmowanie wspólnych działań. Dostarczą wiele radości i nowych doświadczeń. Pogłębią więź łączącą człowieka z przyrodą. Wpłyną pozytywnie na rozwój emocjonalny dziecka: uwrażliwią na piękno świata roślin i zwierząt.
Działania prowadzone w ramach innowacji
|
Miesiąc
|
-
Zapoznanie rodziców z celami, założeniami i harmonogramem wprowadzonej innowacji.
-
Wycieczka na Wzgórze Królowej Bony – oglądanie meandrującej Narwi - zapoznanie z pojęciem Natura 2000. Poznanie terenów należących do programu Natura 2000. Przybliżenie dzieciom mieszkańców rzeki (ryby, bobry).
|
wrzesień
|
-
Wycieczka do Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi – kroczenie ścieżkami edukacyjnymi. Rysowanie kredkami w plenerze: ,,Leśne ptaki”.
-
Ogłoszenie rodzinnego konkursu pt. ,,Leśne ptaki” – wykonanie dowolną techniką, praca przestrzenna. Wystawa prac. Zorganizowanie tygodnia w kolorach jesieni – w określone dni ubieramy się na określony kolor (brązowy, żółty, zielony, czerwony, pomarańczowy).
|
październik
|
-
Zbieranie żołędzi dla dzików – akcja przedszkolna we współpracy z ŁPKDN.
-
Malowanie farbami drewnianych ptaków. Wystawa prac.
|
listopad
|
-
Zakładanie karmników i dokarmianie ptaków. Spotkanie z leśnikiem.
-
Bóbr w Naturze 2000 - ,,żywe lekcje” prowadzone przez pracownika ŁPKDN. Czyje to tropy? – zajęcia w terenie, rozpoznawanie śladów zwierząt na śniegu.
|
grudzień
|
-
Tworzenie albumu ptaków – wklejanie zdjęć, ilustracji z gazet.
-
Quiz - ,,Ptaki Natury 2000”. Rozdanie nagród połączone z wykonaniem masek wybranych ptaków.
|
styczeń
|
-
Wykonanie plakatów nt. ,,Jak możemy chronić środowisko? Wystawa prac.
-
Zapoznanie z pojęciem ,,pomnik przyrody” na podstawie prezentacji multimedialnej. Praca plastyczna – przestrzenna: wykonanie alei drzew jako przykładu pomnika przyrody na obszarze Natura 2000.
|
luty
|
-
Wycieczka do ŁPDN – wiosenne wędrówki żab. Pomoc w przenoszeniu żab przez jezdnię.
-
Zakładanie w Sali zielonego ogródka: sianie rzeżuchy, sadzenie cebuli, sianie owsa.
|
marzec
|
-
Sprzątanie terenów Natury 2000 z zachowaniem środków bezpieczeństwa. Segregowanie śmieci.
-
Zapoznanie z pojęciem: ptaki chronione na podstawie dzięcioła, bociana czarnego i bociana białego – zajęcia z pracownikiem ŁPKDN.
|
kwiecień
|
-
Przygotowanie przedstawienia pt. ,,Natura 2000 – naturą przedszkolaka”. Tworzenie kostiumów, scenografii, gromadzenie rekwizytów.
-
Sowa i dzięcioł - ich rola w leśnym ekosystemie.
|
maj
|
-
Co daje nam przyroda? Co możemy dać przyrodzie? – burza mózgów.
-
Zielone podsumowanie programu na świeżym powietrzu: wspólne zdjęcie uczestników, wręczenie dyplomów, oglądanie zdjęć dokumentujących całoroczną pracę.
|
czerwiec
|
|
program profilaktyczno - wychowawczy dla dzieci 5-6 letnich realizowany w roku przedszkolnym 2013/14
Program ten jest właśnie propozycją realizowania treści, przybliżających poznanie dzieciom przysługujących im praw, a co za tym idzie znajomość, zrozumienie i świadome postępowanie. Jest on przeznaczony dla dzieci 5 – 6 letnich.
Zakres tematyczny programu jest zgodny z nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego z dnia 23 grudnia 2008r. Odnosi się do obszaru 15 – „Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne”;p.5, zawartego w programie wychowania przedszkolnego B. Bilewicz – Kuźni i T. Parczewskiej pt:” Ku dziecku”. Blok ten zawiera cele szczegółowe, czyli umiejętności dzieci, które opanują i zdobędą w wyniku planowanych działań wychowawczo – dydaktycznych w tym obszarze tematycznym, a mianowicie:
- aktywne uczestnictwo w aranżowanych zabawach kształtujących postawę zrozumienia, opiekuńczości, szacunku, współczucia, troskliwości;
- wyrażanie swoich emocji werbalnie i niewerbalnie;
- nazywanie emocji (radość, smutek, złość, zadowolenie, zdziwienie);
- panowanie nad swoimi emocjami;
- określanie swojego samopoczucia;
- zwracanie się do innych dzieci po imieniu;
- słuchanie wypowiedzi innych;
- proponowanie własnych pomysłów innym;
- odróżnianie dobra od zła;
- podawanie przykładów dobrego i złego zachowania.
Realizacja programu jest możliwa w każdych warunkach, na zajęciach grupowych i indywidualnych, które mają na celu budzenie świadomości o prawach dziecka.
|
”CHCĘ ODDYCHAĆ CZYSTYM POWIETRZEM” – PROGRAM PROFILAKTYCZNY DLA DZIECI 5-6 LETNICH
Cele zadania:
-
Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom ze środowisk zagrożonych patologiami .
-
Pokazanie dzieciom możliwości ciekawego i twórczego spędzania czasu wolnego.
-
Uświadomienie dzieciom skutków palenia papierosów
Opis kolejnych działań:
-
Promocja programu w środowisku lokalnym i na stronie internetowej, wykonanie plakatów
-
Rekrutacja uczestników programu
-
Świat bez papierosów – wykonanie przez dzieci plakatów.
-
Promocja projektu „Chcę oddychać czystym powietrzem” na Przedszkolnym Festynie rodzinnym. Rozwieszenie plakatów, konkursy propagujące zdrowy styl życia z udziałem rodziców i pracowników z sanepidu.
-
Czyste środowisko - pogadanka na temat wpływu świeżego powietrza na nasze zdrowie i oddziaływań człowieka na środowisko.
-
Smolik- wykonanie pacynek – z dostępnych materiałów (gazety, butelki, PET, włóczka, modelina, patyki, itp.) przedstawiających ludzi palących papierosy.
-
Omawianie historyjki obrazkowej – ukazanie jak unikać osób palących i miejsc odwiedzanych przez palaczy.
-
Szkodliwy dym nikotynowy – praca techniczna z użyciem gazet mająca na celu ukazanie szkodliwego dymu papierosowego na zdrowie człowieka- praca w grupach.
-
„Dym nikotynowy na przystanku autobusowym”. Odgrywanie scenek dramowych zajęcia w grupach.
-
Dym wokół nas - konkurs plastyczny. Zwiększenie wiedzy dzieci w
zakresie określenia rożnych rodzajów dymu.
-
Konkurs recytatorski - „ Dbamy o nasze zdrowie” jako podsumowanie programu profilaktycznego dla 5-6 latków.
-
Konkurs plastyczny – rodzinny na temat „Chcę oddychać czystym powietrzem”
Zakładane rezultaty:
-
Dziecko potrafi efektywnie gospodarować swoim wolnym czasem.
-
Uczy się wrażliwości artystycznej i estetycznej.
-
Zna szkodliwy wpływ dymu papierosowego na zdrowie.
-
Spożywa zdrowe produkty.
-
Dba o przebywanie i ruch na świeżym powietrzu.
|
”TRZEŹWYM OKIEM” – PROGRAM PROFILAKTYCZNY DLA DZIECI 5 – 6 LETNICH
Cel zadania:
-
Kształtowanie wśród dzieci świadomości o szkodliwości nadużywania alkoholu
- Pokazanie dzieciom i rodzicom twórczego spędzania czasu wolnego
- Promowanie zdrowego stylu życia
- Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom ze środowisk zagrożonych patologią.
Opis kolejnych działań:
- Akcja promocyjna w środowisku lokalnym
- Rekrutacja uczestników programu
- Festyn rodzinny "Sport przeciwko uzależnieniom od alkoholu"
- Konkurs literacki "Formy przeciwdziałania uzależnieniom od alkoholu"
- Podsumowanie i rozstrzygnięcie konkursu literackiego. Podziękowania i nagrody
- Konkurs recytatorski "Żyjemy zdrowo"
- "Nie. Dziękuję" - przeprowadzenie cyklu zajęć w grupach 5-6-latków
- Zorganizowanie gazetki ściennej na korytarzu nawiązującej do tematyki programu
- Konkurs plastyczny na najciekawszy plakat "Świat bez alkoholu"
- Podsumowanie programu, rozstrzygnięcie konkursu plastycznego.
Zakładane rezultaty
- Dziecko uczy się być asertywnym
- Zna szkodliwy wpływ alkoholu na zdrowie
- Wie, jak w korzystny sposób można spędzić wolny czas z rodziną
- Odczuwa radość i satysfakcję z efektów swojej pracy
- Dba o przebywanie i ruch na świeżym powietrzu
|
Trzeźwy świat dziecka
Program profilaktyczny dla dzieci 5-6letnich
Cel zadania
- Dostarczenie dzieciom podstawowych informacji na temat alkoholu i jego oddziaływania na organizm człowieka.
- Uwrażliwienie na szkodliwość spożywania alkoholu.
- Dostrzeganie i właściwe rozumienie problemu alkoholowego np.w rodzinie.
- Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom ze środowisk zagrożonych patologiami.
- Pokazanie rodzicom możliwości ciekawego i twórczego spędzania czasu wolnego ze swoimi dziećmi – wzmacnianie więzi rodzinnych.
Opis kolejnych działań
-
Akcja promocyjna w środowisku lokalnym.
-
Rekrutacja uczestników programu.
-
Zorganizowanie kącika dla rodziców o tematyce antyalkoholowej.
-
Dzień zabawy i uśmiechu – impreza rodzinna propagująca zdrowy styl życia i wychowanie w trzeźwości, gry i zabawy sportowe dla dzieci i ich rodziców.
-
Przeprowadzenie cyklu zajęć w grupach 5-6-letnich na temat szkodliwości spożywania alkoholu.
-
Patrzymy trzeźwo na świat – zajęcia otwarte dla rodziców.
-
Bajkowe spotkania – włączenie rodziców do akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Zachęcenie rodziców do aktywnego i efektywnego spędzania czasu ze swoimi dziećmi.
-
„Trzeźwy świat dziecka” – konkurs plastyczny dla dzieci dzieci 5-6-letnich.
-
Podsumowanie konkursu plastycznego i wręczenie nagród.
10.„ Radosne święta bez alkoholu” – przedstawienie bożonarodzeniowe w wykonaniu dzieci 5-letnich dla wszystkich przedszkolaków oraz rodziców kończące program profilaktyczny.
Zakładane rezultaty
-
Dzieci wiedzą, co to jest alkohol i jakie są skutki jego nadmiernego spożywania.
-
Znają szkodliwy wpływ alkoholu na zdrowie człowieka.
-
Dzieci potrafią efektywnie gospodarować swoim wolnym czasem.
-
Odczuwają radość i satysfakcję z efektów swojej pracy.
-
Spożywają zdrowe produkty.
-
Dbają o przebywanie i ruch na świeżym powietrzu.
|
|