Rok 2016 |
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom w roku 2016 realizuje dwa programy profilaktyczne obejmujące obszary z tematyki zdrowotnej i antyalkoholowej.
,,Przedszkolak wie kiedy mówić NIE” program profilaktyczny dla dzieci 5,6-letnich
Zadanie publiczne „Przedszkolak wie kiedy mówić NIE!” jest podyktowany troską o naszych przedszkolaków, którym chcemy pomóc ustrzec się przed uzależnieniem od alkoholu. Zależy nam na tym, aby żadne dziecko nie stało się ofiarą własnej niewiedzy. Program ma pomóc w nauce radzenia sobie w trudnej rzeczywistości. Obejmuje zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe, w tym zawody sportowe, quizy, konkursy, wycieczki, pogadanki. Różnorodne formy zajęć posłużą do promowania zdrowego stylu życia, nauki asertywności i szukania pomocy w sytuacjach, gdzie pojawia się alkohol. Wolontariusze chcą wzbudzić zaufanie dzieci i dać im poczucie bezpieczeństwa, aby w trudnych chwilach wiedziały, gdzie szukać pomocy. Cele: 1. Profilaktyka antyalkoholowa – uświadomienie dzieci nt zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez dorosłych, młodzież i dzieci (destabilizacja rodziny, niewywiązywanie się z roli rodzica, zaniedbanie, odrzucenie społeczne, lęki, bezradność, wstyd, współuzależnienie, choroby i dolegliwości zdrowotne). 2. Zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki podczas zajęć oraz poczucia bezpieczeństwa. Ukazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego (sport, zabawa w teatr, zajęcia plastyczne). 3. Wykształcenie postawy asertywnej wobec propozycji sięgnięcia po napoje alkoholowe. 4. Promowanie zdrowia i zdrowego stylu życia poprzez dbałość o własny organizm (m. in. ruch na świeżym powietrzu). 5. Nabycie umiejętności radzenia sobie z emocjami, lękiem, bezsilnością. Działania: 1. Promocja programu w środowisku lokalnym (informacja na stronie internetowej PP 14 w Łomży, informacja w gablocie przedszkolnej w szatni – bieżące informacje z realizacji programu, ulotki informacyjne dla rodziców/opiekunów). 2. Rekrutacja uczestników programu. 3. Wiosenne przebudzenie – cykl zajęć o tematyce profilaktycznej: - omówienie, stosownie do wieku, problematyki nadużywania alkoholu. - wspólne tworzenie plakatów promujących trzeźwość. - zorganizowanie wystawy w PP 14. 4. Jestem silny – quiz wiedzy o zdrowiu, zdrowym odżywianiu, witaminach. 5. Festyn rodzinny - zabawa z udziałem dzieci i rodziców (zawody sportowe, zagadki dydaktyczne, gry ruchowe, zabawy muzyczne) - propagowanie zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego 6. ,,Bezpieczne wakacje” – inscenizacja teatralno – muzyczna w wykonaniu przedszkolaków dla młodszych kolegów i rodziców. - poruszenie tematyki bezpiecznego wypoczynku nad wodą, w górach, w lesie, spotkań z nieznajomymi. 7.Rodzinny konkurs plastyczno – literacki na napisanie krótkiej rymowanki i ilustracji do niej o szkodliwości picia alkoholu. Zorganizowanie pokonkursowej wystawy prac w przedszkolu. 8. Sportowy wrzesień – grupowe zawody sportowe, tory przeszkód na placu przedszkolnym. 9. Alkohol zamieniam na wodę – wycieczka w okolice doliny Narwi, - obserwowanie bogatej flory i fauny, - rozpoznawanie ptaków i roślin - fotografowanie przyrody, - malowanie krajobrazów. 10. ,,Mówię NIE” – cykl zajęć o asertywności, wyrażaniu emocji, opanowywaniu lęku, rozładowaniu złości (zabawy dramowe, historyjki obrazkowe, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne). 11. Zakończenie i podsumowanie programu. Wspólne oglądanie prezentacji multimedialnej o zadaniu. Wręczenie ulotek profilaktyczno-informacyjnych i słodyczy najmłodszym uczestnikom.
„Promowanie zdrowego stylu życia oraz wczesna interwencja dziecka autystycznego ”
program profilaktyki zdrowotnej Program edukacji zdrowotnej jest kontynuacją wcześniejszych programów zdrowotnych takich, jak:
„W Zdrowolandii”, „Zdrowy Przedszkolak” oraz „Jestem zdrowym przedszkolakiem”. Wymienione programy realizowane w naszym przedszkolu pozytywnie wpłynęły na zdrowie naszych podopiecznych i wykształciły nawyki związane z dbaniem o własne zdrowie. Dlatego nie chcemy przerywać pracy, która daje tak widoczne efekty i pragniemy dalej realizować zadania, które przyczynią się do lepszego zdrowia przedszkolaków. Program „Promowanie zdrowego stylu życia oraz wczesna interwencja dziecka autystycznego ” będzie realizowany od 10 maja do 9 grudnia 2016r. z dziećmi uczęszczającymi do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Niniejszy program profilaktyczny ma za zadanie wspomagać edukację najmłodszych dzieci dotyczącą profilaktyki i wczesnej wykrywalności chorób związanych z nieprawidłową postawą, odżywianiem i higieną jamy ustnej. Natomiast głównym celem programu skierowanego do dziecka autystycznego jest przede wszystkim praca nad komunikacją czyli nad kompetencjami komunikacyjnymi dziecka oraz praca nad mowa czyli nad kompetencjami językowymi dziecka autystycznego.
Cele programu
1. Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza w tym do stomatologa.
2. Wyrabianie nawyków prozdrowotnych u najmłodszych – systematyczne mycie zębów, zdrowe odżywianie, dbałość o prawidłową postawę.
3. Aktywne uczestnictwo dziecka w działaniach, które promują zdrowy styl życia.
4. Wyrabianie określonych umiejętności praktycznych potrzebnych do utrzymania prawidłowej postawy ciała.
5. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
6. Działania diagnostyczne dotyczące zachowań dziecka autystycznego, funkcjonowanie oraz relacje rodzinne ( wywiad).
7. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego.
8. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych.
9. Nauka mowy podzielona na kolejne fazy .
OPIS KOLEJNYCH DZIAŁAŃ
1. Promocja programu w środowisku lokalnym (strona internetowa przedszkola i stowarzyszenia, tablica informacyjna przedszkola, plakaty).
2. „To jest zdrowe!” - konkurs plastyczny dla dzieci 5-6- letnich.
3. Olimpiada sportowa - zorganizowanie zawodów sportowych promujących aktywność ruchową i zasady zdrowej rywalizacji.
4. „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Festyn z udziałem dzieci, rodziców i społeczności lokalnej.
Serwowanie zdrowych przekąsek, gry i zabawy sportowe z nagrodami dla całych rodzin. Zorganizowanie stoiska medycznego dla dorosłych we współpracy z PWSIiP w Łomży (możliwość dokonywania podstawowych pomiarów). Pokaz udzielania pierwszej pomocy.
5. Indywidualne zajęcia logopedyczne. Zajęcia z 3-letnim dzieckiem autystycznym , prowadzone wg ustalonego harmonogramu 2 – razy w tygodniu, każde z zajęć trwa 30 minut.
Głównym celem terapii logopedycznej dziecka autystycznego jest usprawnianie aparatu artykulacyjnego oraz praca nad komunikacją i mową dziecka .
6. „Mam zdrowe ząbki” Zajęcia edukacyjne w grupach 5, 6-latków nt. „Co należy robić, aby mieć zdrowe zęby”. Pokaz prawidłowego mycia zębów.
7. „Zdrowie jest najważniejsze”. Zajęcia plastyczne w grupach w grupach 5, 6-latków. Wykonywanie prac plastycznych na w/w temat różnymi technikami plastycznymi.
8. Akcja „Zdrowy przedszkolak ma zdrowe ząbki”
- Rozdanie uczestnikom programu past, szczoteczek i kubeczków do mycia zębów.
- Systematyczne mycie zębów - 5 razy w tygodniu pod opieką nauczycieli.
9. „ Zdrowie i piękna postawa to dla przedszkolaka ważna sprawa”-
Zorganizowanie zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami
postawy.
- Zorganizowanie grup ćwiczeniowych z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci
przedszkolnych. Zebranie informacji na temat wad postawy występujących u
dzieci (zaświadczenie lekarskie), dokonanie podziału na 2 grupy ze względu
na rodzaj stwierdzonej wady,
- Rozdanie rodzicom ulotek na temat „Przyczyny powstawania wad postawy ciała, ich wpływ na zdrowie dziecka i sposoby ich zapobiegania”
- Prowadzenie systematycznych zajęć korekcyjnych dla dzieci z wadami postawy (2 razy w tygodniu) wg zatwierdzonego programu przez specjalistę od gimnastyki korekcyjnej.
- Opracowanie i przekazanie rodzicom zestawu ćwiczeń domowych .
10. Spotkanie z Pracownikiem Sanepidu – prelekcja na temat: „Które produkty są najlepsze dla naszego zdrowia, a których trzeba unikać?”
11.„Wiem, co jem”- zabawy w kącikach kuchennych”.
Zajęcia związane z przygotowywaniem zdrowych potraw grupach 5, 6 – latków .
-zabawy dydaktyczne w kącikach kuchennych
- wykonywanie sałatek i kolorowych kanapek
12. Quiz „Wiem, jak o zdrowie dbać”- konkurs wiedzy o zdrowiu w starszych grupach.
13. Zakończenie programu ewaluacja, sprawozdanie
|