Programy profilaktyczne realizowane w 2010 roku

Sprawozdanie końcowe
z wykonania zadania publicznego

„ Co słychać w Zdrowolandii? – program profilaktyki zdrowotnej"
realizowanym w okresie od 10 maja do 10 grudnia 2010r  

Część I. Informacje ogólne.

1.W jakim stopniu planowane cele zostały zrealizowane?

Zasadniczo planowane cele realizowanego zadania zostały osiągnięte. W dużej mierze zadecydowała o tym zarówno postawa osób realizujących ten program, jak i uczestników oraz ich zaangażowanie. Koncepcje i harmonogram tego zadania zostały w pełni zrealizowane.

2.Opis wykonania zadania (działań lub efektów zawartych w ofercie
organizacji  pozarządowej* /jednostki organizacyjnej* i w umowie).

Zadanie wykonano wg następujących działań:
- zatwierdzenie przez zarząd stowarzyszenia koncepcji oraz harmonogram działań,
- zgłoszenie oferty,
- realizacja programu:
- promocja w środowisku lokalnym,
- realizacja zadania wg harmonogramu planowanych działań, w ramach  których odbyły się:
·festyn rodzinny promujący zdrowy styl życia,
·prelekcje przeprowadzone przez pracownika Sanepidu, stomatologa oraz nauczyciela prowadzącego zajęcia gimnastyki korekcyjnej,
·pokaz mycia zębów, wyposażenie dzieci w zestawy do mycia zębów i systematyczne mycie zębów przez dzieci pod opieką nauczyciela,
·prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy  oraz wyposażenie rodziców w zestawy ćwiczeń domowych dla każdego dziecka,
·konkurs plastyczny.

3.Informacje o beneficjentach*/adresatach*/ zadania (liczebność,
charakterystyka ze względu na istotne dla realizacji zadania cechy, np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, status materialny).

Program ten był adresowany do wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola – w sumie ok. 180 osób oraz pośrednio do rodziców dzieci.
W zajęciach korekcyjnych eliminujących wady postawy brały udział dzieci,  których rodzice przedstawili zaświadczenia lekarskie o występowaniu wady postawy ( 27 osób). Wszystkie przedszkolaki brały czynny udział w akcji mającej na celu dbanie o zęby.

4.Wymierne rezultaty realizacji zadania i odpowiednio do oferty
(organizacji pozarządowej*/podmiotu*/ jednostki organizacyjnej*)

Poprzez udział w tym programie dzieci potrafią dbać o własne zdrowie i żyć zdrowo zgodnie ze wskazówkami rodziców, nauczycieli i specjalistów. Rozumieją potrzebę zdrowego i prawidłowego odżywiania się. Dzieci potrafią dbać o zęby, wiedzą jak należy je czyścić i jakie mogą być skutki zaniedbania  higieny jamy ustnej. Znają wady postawy i wynikające z nich zagrożenia. Potrafią wykonywać podstawowe ćwiczenia korekcyjne dostosowane do tych wad, które systematycznie wykonują w domu i w przedszkolu. Dzieci posiadają nawyki utrzymywania prawidłowej postawy w czasie stania, w chodzie, w biegu, w siadzie. Dzieci i ich rodzice znają różne formy aktywnego wypoczynku, rozumieją, że ruch na świeżym  powietrzu to zdrowie.
Unikają sytuacji mogących mieć negatywny wpływ na ich zdrowie.

5. Role partnerów w realizacji zadania ( ze szczególnym uwzględnieniem organów administracji publicznej)

Partnerem zadania, dzięki któremu zostało ono zrealizowane jest Przedszkole Publiczne Nr 14 w Łomży. Zajęcia z gimnastyki  korekcyjnej – eliminujące wady postawy odbywały się w pomieszczeniach tegoż przedszkola. Nauczycielki przedszkola będące jednocześnie wolontariuszkami „Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom” prowadziły pokazy prawidłowego mycia zębów. Dbały jednocześnie o to, by dzieci myły zęby 5 razy w tygodniu.  Pracownik Państwowej Powiatowej Stacji Sanitarnej w Łomży prowadził zajęcia edukacyjne z zakresu zdrowego żywienia dzieci.


Sprawozdanie końcowe
z wykonania zadania publicznego
„Natura 2000 – Naturą Przedszkolaka”
w okresie od 01.03.2010r do 31.12.2010r.


Część I. Sprawozdanie merytoryczne

1.Czy zakładane cele i rezultaty zostały osiągnięte?

Projekt ,,Mali Strażnicy Przyrody” stworzono w celu kontynuacji podejmowanych w przedszkolu działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Poprzez zachęcanie przedszkolaków do wspólnych zabaw, konkursów, wycieczek, zajęć edukacyjnych o tematyce ekologicznej udało się osiągnąć zakładane cele. Dzieci ochoczo włączały się do działań, wzbogaciły swoją wiedzę o otaczającym je środowisku przyrodniczym, rozbudziły w sobie potrzebę dbania o najbliższe otoczenie.
Dzięki podejmowanym działaniom dzieci dbają o porządek w swoim najbliższym otoczeniu, segregują odpady, wykorzystują surowce wtórne  w działalności plastyczno-konstrukcyjnej, oszczędzają wodę i energię, rozumieją konieczność tworzenia obszarów chronionych.
Rezultaty ekologiczne, rzeczowe i medialne zostały osiągnięte.

2.Opis wykonania zadania.

W marcu 2010r. realizację projektu ,,Mali Strażnicy Przyrody” rozpoczęto
od zorganizowania w przedszkolu kółka ekologicznego dla zainteresowanych starszych dzieci oraz założenia kroniki ekologicznej. Opracowano regulamin zdobycia odznaki „Mały Strażnik Przyrody”.
W kwietniu 2010r.odbywały się liczne spacery przedszkolaków po najbliższej okolicy w celu obserwowania otaczającej przyrody. Dzieci wraz z opiekunami wzięły aktywny udział w wiosennych porządkach sprzątając najbliższe otoczenie. Nauczyciele przybliżyli dzieciom pojęcia ;ekologia, ochrona środowiska. segregacja, recykling, utylizacja.
Z okazji Dnia Ziemi w naszym przedszkolu odbył się Przegląd Piosenki Ekologicznej oraz Konkurs na Strój Ekologiczny. Dzieci wraz z rodzicami wykonały ciekawe i różnorodne stroje wykorzystując surowce wtórne. Impreza była niezwykle widowiskowa dzięki dużemu zaangażowaniu rodziców i nauczycieli. Wszyscy uczestnicy obu konkursów otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody.
W maju 2010r. przedszkolaki wraz z nauczycielami założyli zielone ogródki
w swoich salach  celem obserwowania wzrostu roślin w zależności od warunków stwarzanych przez człowieka. Prowadzenie takich doświadczalnych hodowli
w najbliższym otoczeniu dziecka wzbogaciło ich wiedzę o roślinach.
W czerwcu 2010r. odbył się Eko-Festyn promujący program. Oprócz promocji medialnej były przygotowane  ulotki, bilbordy z tytułem projektu. Celem tej imprezy było propagowanie idei ochrony środowiska wśród społeczności lokalnej. Podczas Eko-Festynu były liczne zabawy rodzinne oraz serwowano zdrowe produkty. Dzieci po raz drugi zaprezentowały stroje ekologiczne przed szerszą publicznością. Wszystkim rodzicom rozdano torby ekologiczne z logo Stowarzyszenia.  
Lipiec i sierpień był czasem poświęconym na aktualizację strony internetowej przedszkola i stowarzyszenia o wiadomości i informacje dotyczące programu.
We wrześniu 2010r. dzieci wzięły udział w międzynarodowej kampanii ,,Sprzątanie Świata” . Po raz kolejny przedszkolaki sprzątały ogród przedszkolny i teren wokół przedszkola pod czujnym okiem wolontariuszy stowarzyszenia i nauczycieli stosując segregację śmieci.
Również we wrześniu odbył się konkurs plastyczny pod hasłem „Sposób na życie – czyste środowisko” , którego celem buło rozwijanie zdolności plastycznych oraz  uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o środowisko naturalne. Na konkurs wpłynęło wiele prac wykonanych różnymi technikami  pod opieką nauczycieli. Najciekawsze  prace można było podziwiać na wystawie pokonkursowej w przedszkolu. Dzieci otrzymały dyplomy i nagrody. 3 najlepsze prace zostały wysłane na ogólnopolski konkurs internetowy pod tym samym tytułem.
W październiku 2010r. zorganizowaliśmy dla dzieci 5- i 6-letnich wycieczkę do Biebrzańskiego Parku Narodowego do Osowca. Chcieliśmy zapoznać dzieci z osobliwościami Biebrzańskiego Parku Narodowego, pokazać piękne zakątki naszego regionu oraz zwrócić uwagę na potrzebę ich ochrony. Podczas wycieczki dzieci nie tylko obejrzały wystawę w Muzeum ale także uczestniczyły w zajęciach na ścieżce edukacyjnej prowadzonych przez pracownika BPN. Dowiedziały się bardzo dużo na temat roślinności i zwierząt Bagien Biebrzańskich a zajęcia w terenie były niezwykłą edukacyjną przygodą.
W listopadzie 2010r. przeprowadziliśmy akcję „Oszczędzam energię i wodę – chronię środowisko”. W starszych grupach zostały przeprowadzone zajęcia edukacyjne na temat oszczędzania wody i energii. Wykorzystując film i książki zapoznano dzieci z odnawialnymi źródłami energii. Dzieci opracowywały znaki zachęcające do oszczędzania wody i energii a w holu wyeksponowano gazetkę informacyjną na temat sposobów oszczędzania energii oraz wody.
W grudniu 2010r. odbył się ostatni z zaplanowanych konkursów, czyli konkurs na ekologiczny stroik bożonarodzeniowy. Konkurs ten był adresowany zarówno do rodziców, jak i dzieci. Wpłynęło wiele ciekawych prac wykorzystujących materiały ekologiczne. Stroiki zostały zaprezentowane na wystawie pokonkursowej a rodzice i dzieci otrzymali pamiątkowe dyplomy
i upominki.  W grudniu posumowaliśmy cały program. Dzieci, które uczęszczały na kółko ekologiczne oraz brały udział w konkursach i akcjach otrzymały odznakę „Mały Strażnik Przyrody”, a nauczyciele i wolontariusze otrzymali pamiątkowe dyplomy za udział w projekcie ,,Mały Strażnik Przyrody”.

3.Liczbowe określenie skali działań.

Działania przewidziane w projekcie bezpośrednio objęły 200 przedszkolaków, pośrednio – rodziców (ok. 100 osób), nauczycieli PP 14 (ok. 14 osób), wolontariuszy stowarzyszenia (14 osób), pracowników.

 

Sprawozdanie końcowe
z wykonania zadania publicznego pt.
„Czyste powietrze wokół nas”. Program profilaktyczny dla dzieci 5-6 letnich
realizowanym w okresie od 10 kwietnia 2010r. do 10 grudnia 2010r.



Część I. Informacje ogólne.


1.W jakim stopniu planowane cele zostały zrealizowane.


Zakładane cele zostały osiągnięte. Zagospodarowano czas wolny dzieciom zagrożonym patologiami. Przybliżono problematykę dotyczącą szkodliwego wpływu palenia tytoniu na zdrowie i życie człowieka. Dzieci poprzez aktywny udział w różnego rodzaju działaniach mogły wykazać się swoją wiedzą, umiejętnościami. Zdobyły nowe doświadczenia. Podniosła się świadomość beneficjentów pośrednich i bezpośrednich nt zdrowego odżywiania i stylu życia. Forma nagród pozwoliła na podniesienie samooceny dzieci, przyczyniła się do ich dużego zaangażowania w realizację programu.


2.Opis wykonania zadania (działań lub efektów zawartych w ofercie
organizacji  pozarządowej* /jednostki organizacyjnej* i w umowie).
Podjęto następujące działania:


1.Zatwierdzenie przez Zarząd „Stowarzyszenia „Pomocy Dzieciom” i Radę Pedagogiczną PP 14 harmonogramu działań.
2.Zgłoszenie oferty do realizacji programu.
3.Wybór osób koordynujących realizację programu.
4.Realizacja programu profilaktycznego:
- promocja w środowisku lokalnym
- realizacja działań wg ustalonego harmonogramu (konkursy, filmy, zajęcia plastyczne, ruchowe, pogadanki, pokazy,  praca z tekstem)
-podsumowanie programu konkurs plastyczny, prezentacja w TV


3.Informacje o beneficjentach*/adresatach*/ zadania (liczebność,
charakterystyka ze względu na istotne dla realizacji zadania cechy, np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, status materialny).


W programie bezpośrednio uczestniczyło 120 przedszkolaków w wieku od 5-6 lat, uczęszczających do PP 14 oraz ich rodzice, nauczyciele i wolontariusze. (ok. 140 osób)

4.Wymierne rezultaty realizacji zadania i odpowiednio do oferty
(organizacji pozarządowej*/podmiotu*/ jednostki organizacyjnej*)


Wymiernymi rezultatami zadania są prace plastyczne beneficjentów, zdobywane przez nich nagrody i dyplomy.
Dzieci stały się bardziej śmiałe, otwarte na różnego rodzaju działania. Poznały nowych kolegów. Pracowały w grupach i zespołach, dzieliły się zadaniami.


5.Role partnerów w realizacji zadania ( ze szczególnym uwzględnieniem organów administracji publicznej)


Nauczyciele PP 14 i wolontariusze stowarzyszenia – przeprowadzenie i koordynowanie planowej realizacji programu profilaktycznego
Rodzice beneficjentów – pomoc w realizacji działań. Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Łomży – prowadzenie prezentacji multimedialnej.
W kwietniu 2010r. zaczęto promować program profilaktyczny „ Czyste powietrze wokół nas” w środowisku lokalnym. Informację o tym przedsięwzięciu zamieszczono na stronie internetowej PP 14 i Stowarzyszenia ,,Pomocy Dzieciom”. Wiadomość o programie można było usłyszeć w lokalnym radio i telewizji. Oprócz tego wolontariusze opracowali broszury informacyjne, które były rozdawane w PP 14 oraz plakat promujący działania profilaktyczne. odbyła się rekrutacja uczestników, którzy wzięli udział w programie. Nauczyciele PP 14 i wolontariusze stowarzyszenia zostali szczegółowo zapoznani z celami, założeniami i harmonogramem działań.

W maju 2010r. na terenie ogrodu przedszkolnego zorganizowano i przeprowadzono ,,Bieg po zdrowie” dla wszystkich przedszkolaków PP 14. Nauczyciele i wolontariusze mówili i pokazywali dzieciom po co i jak ćwiczyć. Kolejne grupy przedszkolne zdobywały poszczególne sprawności, na koniec wszyscy otrzymali dyplomy zdrowego przedszkolaka.

W czerwcu 2010r. beneficjenci wykonali plakaty promujące ,,Dzień bez papierosa”. Technika i format wykonania prac były dowolne. Pod czujnym okiem nauczycieli i wolontariuszy dzieci zabrały się do pracy, dzięki czemu powstało w przedszkolu ,,Muzeum plakatu”.

Lipiec i sierpień 2010r. to miesiące przeznaczone na aktualizację strony internetowej PP 14 i stowarzyszenia o informacje nt. programu, jak również zamieszczenie zdjęć dokumentujących to przedsięwzięcie.

We wrześniu 2010r. wszystkie grupy przedszkolne wykonały ludziki-Trójki, przedstawiające ludzi palących papierosy. Wykonano je z różnych dostępnych materiałów. Na koniec urządzono pokaz prac i wolontariusze przeprowadzili pogadankę połączoną z oglądaniem filmu nt. wpływu tytoniu na ludzki organizm.
Pięciolatki i sześciolatki uczestniczyły w konkursie ,,Pij mleko – będziesz wielki”. Nauczyciele i wolontariusze czuwali nad prawidłowym przebiegiem konkursu. 15 osób, które najszybciej wypiły szklankę mleka otrzymały nagrody i pamiątkowe dyplomy. Wszystko uwietrzniono na zdjęciach i zrelacjonowano na stronie internetowej PP 14 i stowarzyszenia.
Sześciolatki pod okiem nauczycieli wykonały piramidę żywieniową techniką collage, co skłoniło do pogadanki nt zdrowego odżywiania.

Październikowe zajęcia poświęcono na omawianie historyjki obrazkowej dotyczącej unikania osób palących i miejsc odwiedzanych przez palaczy. Dzieci kolorowały obrazki, rysowały własne zakończenie historyjki. Odgrywały tematyczne scenki dramowe – najpierw pracowały w grupach, później pokazywały swoją pracę innym kolegom i koleżankom. Przedszkolaki pisały list do palacza ukazując mu szkodliwy wpływ palenia tytoniu na życie i zdrowie ludzi. Następnie odczytywały swoje listy kolegom i koleżankom z innych grup, a nauczyciele umieścili je na stronie internetowej przedszkola i stowarzyszenia.
Zostało zorganizowane zajęcie z pracownikiem Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Łomży.

W listopadzie dzieci rozmawiały na podstawie ilustracji o tym „co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy”. Pięciolatki  i sześciolatki wzięły udział w konkursie recytatorskim ,,Zdrowie mamy tylko jedno”, który został zorganizowany z udziałem rodziców.

Grudzień miesiącem podsumowującym program profilaktyczny „Czyste powietrze wokół nas”. Pięciolatki  i sześciolatki wzięły udział w konkursie plastycznym „Co i dlaczego dymi?”. Nauczyciele zrobili wystawę prac przedszkolaków, które mogli oglądać dzieci, rodzice i goście. Za wykonane prace, przyznano 10 pierwszych miejsc i 10 wyróżnień, zwycięzcy otrzymali nagrody i dyplomy.

 
infoza.net