Program "Natura 2000 - Naturą Przedszkolaka" Termin realizacji: czerwiec - grudzień 2009r. Cele programu: - pokazanie dzieciom sposobów ochrony środowiska - zaszczepienie w dzieciach potrzeby przestrzegania norm ekologicznych Sprawozdanie merytoryczne z realizacji programu 1.Czy zakładane cele i rezultaty zostały osiągnięte? Projekt ,,NATURA 2000 - NATURĄ PRZEDSZKOLAKA" stworzono w celu kontynuacji podejmowanych w przedszkolu działań na rzecz zaszczepienia w dzieciach potrzeby przestrzegania norm i zakazów ekologicznych oraz pokazania sposobów ochrony środowiska przyrodniczego.Poprzez zachęcanie przedszkolaków do wspólnych zabaw, konkursów, wycieczek, zajęć edukacyjnych o tematyce ekologicznej udało się osiągnąć zakładane cele. Dzieci ochoczo włączały się do działań, wzbogaciły swoją wiedzę o otaczającym je środowisku przyrodniczym, rozbudziły w sobie potrzebę dbania o najbliższe otoczenie. Przedszkolaki oszczędzają wodę i energię, segregują śmieci, rozpoznają drzewa iglaste i liściaste, wiedzą, jakie korzyści płyną z roślin zielonych, wraz z rodzicami uczestniczyły w upiększaniu ogrodu przedszkolnego, gromadziły i poznawały literaturę dziecięcą o tematyce przyrodniczej, obchodziły Święto Drzewa. Teraz zimą dokarmiają ptaki, nazywają je.Rezultaty ekologiczne, rzeczowe i medialne zostały osiągnięte. 2. Opis wykonania zadania. W czerwcu 2009r. realizację projektu ,,NATURA 2000 - NATURĄ PRZEDSZKOLAKA" rozpoczęto jego promocją na zorganizowanym festynie rodzinnym na placu przedszkolnym. Oprócz promocji medialnej były przygotowane ulotki, bilbordy z tytułem projektu. W ramach projektu ze środków własnych zostały zakupione i zasadzone krzewy, kwiaty, rabatki, które mogliśmy wszyscy podziwiać w ogrodzie przedszkolnym. Lipiec i sierpień był czasem poświęconym na aktualizację strony internetowej przedszkola i stowarzyszenia o wiadomości i informacje dotyczące programu. We wrześniu 2009r. dzieci wzięły udział w międzynarodowej kampanii ,,Sprzątanie Świata". Najmłodsi (3-4 latki) sprzątali ogród przedszkolny pod czujnym okiem wolontariuszy stowarzyszenia i nauczycieli. 5-6 latki segregowały śmieci i przyswoiły pojęcie recyklingu dzięki informacjom przekazanym przez pracownika ŁPDN.Również we wrześniu w grupach przedszkolnych nauczyciele realizowali przedszkolny program ekologiczny ,,Zielone przedszkole" napisany przez jedną z nauczycielek. Poprzez zabawy dydaktyczne dzieci zdobyły wiadomości nt oszczędzania wody i energii.W październiku 2009r. nauczycielki przedszkola zorganizowały konkurs plastyczny pt. ,,Święto Drzewa". W ramach przygotowań do konkursu dzieci spacerowały wokół przedszkola, oglądały drzewa, rozpoznawały ich liście. Następnie powstały piękne prace, które można było podziwiać na wystawie pokonkursowej w przedszkolu. Dzieci otrzymały nagrody, wyróżnienia, dyplomy, a nauczyciele podziękowania. Na przełomie Października i listopada zaplanowano wycieczki do Muzeum Przyrody w Drozdowie. Dzieci wraz z przewodnikiem oglądały wystawy stałe: ,,Trofea łowieckie", ,,Ptaki Kotliny Biebrzańskiej", ,,Ssaki Kotliny Biebrzańskiej". Poznały bogactwo flory i fauny okolic Biebrzy. Środowisko to cechuje naturalność w stopniu niepowtarzalnym w przyrodzie Europy, dlatego też należy je cenić i chronić. Po wycieczce zostały wspomnienia i zdjęcia, które umieszczono w przedszkolnej gablocie i na stronie internetowej stowarzyszenia WWW.stowarzyszenie-pomocy-dzieciom.org.pl W listopadzie 2009r. przedszkolaki gromadziły w kącikach czytelniczych książki i czasopisma przyrodnicze. Nauczyciele czytali im wiersze, opowiadania. Grupa pięciolatków przygotowała dla swoich kolegów przedstawienie teatralne na podstawie wiersza ,,Na straganie" (w ramach innowacyjnego programu ,,Bawimy się w teatr"). Od wielu lat przedszkole bierze udział w akcji ,,Cała Polska czyta dzieciom" tak więc i w tym roku dzieci kontynuowały to działanie. Tym razem zaprosiły rodziców i pracowników przedszkola do czytania im bajek o tematyce przyrodniczej. Nauczyciele przedszkola zorganizowali konkurs piosenki ekologicznej dla dzieci 3-6 letnich. Wiele osób zostało nagrodzonych i wyróżnionych. Wyniki opublikowano na stronie internetowej stowarzyszenia i przedszkola i zamieszczono dokumentację w postaci zdjęć. Grudzień 2009r. miesiącem podsumowującym realizację projektu. W tym celu ponownie zaproszono pracownika ŁPDN w celu poprowadzenia zajęć edukacyjnych w grupie 5 i 6 latków. Tematyką objęto: ptaki odlatujące do ciepłych krajów, ptaki zimujące w Polsce, sposoby przygotowania zwierząt do zimy, rola ludzi w dokarmianiu zwierząt. Na zakończenie w każdej sali na parapecie pojawił się właściwie zaprojektowany karmnik, a przedszkolaki zobowiązały się do systematycznego dokarmiania zimowych gości.5 i 6 latki przygotowały przedstawienie muzyczne pt. ,,Pamiętamy o zwierzętach". Zaprezetowały piosenki, wiersze swoim kolegom z zaprzyjaźnionego przedszkola. Następnie wszyscy udali się na słodki poczęstunek, a nauczyciele i wolontariusze otrzymali pamiątkowe dyplomy za udział w projekcie ,,NATURA 2000 - NATURĄ PRZEDSZKOLAKA". 3.Liczbowe określenie skali działań. Działania przewidziane w projekcie bezpośrednio objęły 170 przedszkolaków, pośrednio - rodziców (ok. 100 osób), nauczycieli PP 14 (ok. 14 osób), wolontariuszy stowarzyszenia (14 osób), pracowników ŁPKDN (1 osoba), dzieci z zaprzyjaźnionego przedszkola (ok. 60 osób). PROGRAMY PROFILAKTYCZNE Współfinansowane są z Urzędu Miasta z zakresu Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej, oraz w zakresie Ochrony Zdrowia. Rok 2009 PAPIEROSOM MÓWIMY ,,NIE!" - program profilaktyczny Termin realizacji: kwiecień - grudzień 2009 Cele programu: 1. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom ze środowisk zagrożonych patologiami. 2. Pokazanie dzieciom możliwości ciekawego i twórczego spędzania czasu wolnego. 3. Uświadomienie dzieciom skutków palenia papierosów. "Co słychać w Zdrowolandii" - program profilaktyki zdrowotnej. Program skierowany do dzieci i rodziców z Przedszkola Publicznego Nr 14 w Łomży. Termin realizacji programu: maj - grudzień 2009r. Cele programu: 1. Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza w tym do stomatologa. 2. Wyrabianie nawyków prozdrowotnych - systematyczne mycie zębów. 3. Zapoznanie dzieci z zasadami postępowania, które umożliwiają świadome zachowanie przez dzieci zdrowia. 4. Aktywne uczestnictwo dziecka w działaniach, które promują zdrowy styl życia -wyposażenie dzieci w wiedzę pozwalającą zrozumieć wpływ prawidłowej sylwetki na ich zdrowie. 5. Wyrabianie określonych umiejętności praktycznych potrzebnych do utrzymania prawidłowej postawy ciała w każdej wadzie. 6. Wyzwalanie pozytywnych przeżyć uczestników programu. Rok 2008 "Co słychać w Zdrowolandii" - program profilaktyki zdrowotnej Program skierowany do dzieci uczęszczających do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Termin realizacji programu: 1.04.2007 do 31.12.2008 Cele programu: 1. Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza w tym do stomatologa. 2. Wyrabianie nawyków prozdrowotnych - systematyczne mycie zębów. 3. Zapoznanie dzieci z zasadami postępowania, które umożliwiają świadome zachowanie przez dzieci zdrowia. 4. Aktywne uczestnictwo dziecka w działaniach, które promują zdrowy styl życia - wyposażenie dzieci w wiedze pozwalającą zrozumieć wpływ prawidłowej sylwetki na ich zdrowie. 5. Wyrabianie określonych umiejętności praktycznych potrzebnych do utrzymania prawidłowej postawy ciała w każdej wadze. /t 6. Wyzwalanie pozytywnych przeżyć uczestników programu. "Temu co złe - mówię NIE!" - program profilaktyczny dla dzieci ze środowisk zagrożonych patologiami. Program skierowany do dzieci uczęszczających do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Termin realizacji: 1.04.3008 do 31.12.2008 Cele programu: 1. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom ze środowisk zagrożonych patologiami. 2. Pokazanie dzieciom możliwości ciekawego i twórczego spędzania czasu wolnego. 3. Rozbudzanie u dzieci wrażliwości artystycznej i estetycznej. 4. Podnoszenie wiary w swoje możliwości. 5. Stwarzanie sytuacji osiągania sukcesu przez dzieci ze środowisk zagrożonych patologiami. 6. Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia współczesnego świata- alkoholizm 7. NAUKA ASERTYWNOŚCI - „Nie bój się mówić „nie" tym, którzy cię krzywdzą". Rok 2007 „Kubuś Puchatek zaprasza dzieci do zabawy w teatr"- program profilaktyczny dla dzieci ze środowisk zagrożonych patologiami. Program skierowany do dzieci uczęszczających do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Termin realizacji programu: 1.04.2007 do 30.11.2007 Cele programu: 1. Przekazanie podstawowych informacji na temat funkcjonowania dziecka w rodzinach patologicznych. 2. Uświadomienie dzieciom z rodzin niewydolnych wychowawczo, że mogą rozwijać swoje zdolności i zainteresowania przy wsparciu i pomocy instytucji. 3. Podniesienie u dzieci z rodzin patologicznych poczucia własnej wartości. 4. Wyrabianie umiejętności sensownego spędzania czasu wolnego. 5. Odczuwanie przez dziecko radości i satysfakcji z pozytywnych efektów własnych działań. 6. Pokazanie rodzicom sposobów efektywnego spędzania czasu wolnego z swoimi dziećmi - wzmacnianie więzi rodzinnych. „Co słychać w Zdrowolandii" -program profilaktyki zdrowotnej Program skierowany do dzieci uczęszczających do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Termin realizacji programu: 1.04.2007 do 31.12.2007 Cele programu: 1. Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza w tym do stomatologa. 2. Wyrabianie nawyków prozdrowotnych - systematyczne mycie zębów. 3. Zapoznanie dzieci z zasadami postępowania, które umożliwiają świadome zachowanie przez dzieci zdrowia. 4. Aktywne uczestnictwo dziecka w działaniach, które promują zdrowy styl życia - wyposażenie dzieci w wiedze pozwalającą zrozumieć wpływ prawidłowej sylwetki na ich zdrowie. 5. Wyrabianie określonych umiejętności praktycznych potrzebnych do utrzymania prawidłowej postawy ciała w każdej wadze. Wyzwalanie pozytywnych przeżyć uczestników programu. Rok 2006 „Nudy na pudy" - pozalekcyjny program opiekuńczo-wychowawczy Program skierowany do dzieci uczęszczających do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Termin realizacji: 1.04.2006 - 30.11.2006 Cele projektu: 1. Zachęcanie dzieci do udziału w programie oraz przypomnienie dorosłym o potrzebie spędzania z dziećmi czasu w mądry sposób. 2. Rozwijanie postaw prospołecznych życzliwości, gotowości pomocy, chęci służenia innym, empatii, dostrzeganie problemów innych ludzi. 3. Rozbudzanie potrzeby poznawania świata, rozwijanie swoich zainteresowań. 4. Wzmacnianie więzi między dziećmi poprzez wspólne działania i zabawę. 5. Zaspokojenie potrzeby ruchu, aktywności twórczej, dostarczanie dzieciom radości. 6. Efektywne sposoby zagospodarowania czasu wolnego. 7. Uświadamianie dzieciom zagrożeń wynikających z niewłaściwego zachowania, a także umiejętność oceny tych zagrożeń. 8. Rozwijanie cech charakteru dziecka takich jak: wrażliwość, pewność siebie, otwartość na innych, odwaga, świadomość moralna i twórcze myślenie. 9. Wzmacnianie w dzieciach wiary we własne możliwości oraz poczucie wartości. 10. Pomoc dzieciom z rodzin i niskim statusie społecznym. Rok 2005 „Mamo, tato nie pal przy mnie!" Program skierowany do dzieci z Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży oraz ich rodziców. Termin realizacji: 1.03 2005 do 31.08.2005 Cele programu: 1. Kształtowanie u dzieci czynnej postawy w zapobieganiu chorobom. 2. Uświadomienie dzieciom i przypomnienie rodzicom, e palenie papierosów jest jedna z przyczyn powstawania chorób nowotworowych. 3. Rozwijanie aktywności twórczej dziecka. 4. Zdobywanie i bogacenie wiedzy na temat chorób. „Zdrowie to skarb" - festyn integracyjny Program realizowany w Przedszkolu Publicznym nr 14 w Łomży Termin realizacji: czerwiec 2005 Cele programu: 1. Promowanie zdrowego trybu życia. 2. Dostarczanie dzieciom i rodzicom wiedzy na temat chorób wywołanych palenia tytoniu oraz sposobu ich zapobiegania. 3. Zachęcanie rodziców i dzieci do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu. 4. Zintegrowanie rodziców z przedszkolem. 5. Wyzwolenie aktywności twórczej u dzieci. Rok 2004 „Czyścioszek - zapobieganie próchnicy" Program skierowany do rodziców i dzieci z Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Termin realizacji: 1.01.2004 do 31.12.2004 Cele projektu: 1. Wykształcenie u rodziców świadomości, że próchnica zębów na negatywny wpływ na zdrowie dziecka. 2. Umocnienie współpracy stowarzyszenia ze środowiskiem rodzinnym. 3. Nabycie świadomości u dzieci, że muszą dbać o stan swojego uzębienia. 4. Nabycie umiejętności właściwego dbania o higienę jamy ustnej. 5. Zwiększenie świadomości u rodziców i dzieci o zgubnych skutkach na stan zdrowia nadmiernego spożywania słodyczy. „Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z wadami postawy" Program skierowany do dzieci uczęszczających do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Termin realizacji: 1.01.2004 do 31.12.2004 Cele projektu: 1. Wykształcenie u dzieci nawyku prawidłowej postawy przy każdej aktywności oraz u części z nich skorygowanie wady postawy ciała. 2. Zwiększenie świadomości rodziców dotyczącej konieczności stosowania profilaktyki w odniesieniu do dzieci niedotkniętych odchyleniami w postawie ciała. 3. Zwiększenie zainteresowania rodziców problemem częstego występowania u dzieci wad postawy. 4. Zacieśnienie współpracy domu rodzinnego z stowarzyszeniem. 5. Wzmocnienie w dzieciach wiary we własne siły. 6. Dostarczenie dzieciom radości. 7. Wykształcenie u dzieci zachowań prozdrowotnych. Rok 2003 „Zajęcia terapeutyczno-logopedyczne" Programem objęte zostały dzieci z Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Termin realizacji: 3.03. do 30.10.2003 Cele programu: 1. Wyeliminowanie u dzieci defektów mowy i wymowy. 2. Usprawnienie analizatora słuchowego i wzrokowego u wszystkich dzieci biorących udział w zadaniu. 3. Spowodowanie pozytywnych zmian osobowości u tych dzieci. 4. Zaangażowanie rodziców w proces dydaktyczny. 5. Podniesienie kultury pedagogicznej rodziców. „Zajęcia dla dzieci z ryzykiem dysleksji" Programem objęte zostały dzieci uczęszczające do Przedszkola Publicznego nr 14 w Łomży. Termin realizacji: 1.04.2003 do 31.12.2003 Cele programu: 1. Osiągnięcie przez dzieci odpowiedniego poziomu gotowości szkolnej. 2. Poprawienie przez dzieci swoich umiejętności. 3. Poprawienie przez dzieci samooceny, zwiększenie wiary we własne siły. 4. Poprawienie współpracy rodziców z nauczycielkami.
|