Rada Rodziców

REGULAMIN RADY RODZICÓW
PRZY PRZEDSZKOLU
PUBLICZNYM NR 14 W ŁOMŻY


Załącznik do Uchwały Nr 2/2012 
Rady Rodziców Przedszkola Publicznego Nr 14 w Łomży
z dnia 27 września 2012r.



PODTAWA PRAWNA

1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr.256, poz.2572 ze zm. ) – art. 53 i 54. (tekst jednolity – DzU 2004, nr 256, poz. 2572)

2. Statut Przedszkola Publicznego Nr.14 w Łomży

Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1

1. W przedszkolu działa Rada Rodziców, stanowiąca organ przedstawicielski  ogółu rodziców, której pełna brzmi: Rada Rodziców przy Przedszkolu Publicznym Nr.14.

2. Celem działalności Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców przedszkola oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności przedszkola, w szczególności w zakresie zadań wychowawczych i opiekuńczych.

3. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.

Rozdział 2

WEWNĘTRZNA STRUKTURA I TRYB PRACY RADY RODZICÓW
§ 2

1. Najwyższą władzą ogółu rodziców jest zebranie plenarne, zwołane 1 lub 2 razy w ciągu roku.
2. Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców jest zebranie rodziców dzieci danego oddziału przedszkola, które wybiera spośród siebie radę oddziałową rodziców składającą się z 2 – 3 członków.
3. W skład Rady Rodziców, które jest organem przedstawicielskim rodziców
przedszkola, wchodzą – po jednym przedstawicielu rad oddziałowych  wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
4. Rada Rodziców na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie Prezydium (Zarząd), jako wewnętrzny organ kierujący pracami rad tj. przewodniczący, zastępca, sekretarz, skarbnik  oraz Komisję Rewizyjną, jako organ kontrolujący.
5. Prezydium Rady Rodziców:
1) opracowuje regulamin i przedstawia do uchwalenia Radzie Rodziców;
2) w każdym roku szkolnym do 30 września opracowuje i przedkłada do akceptacji Rady projekt planu pracy  wraz z preliminarzem na dany rok szkolny;
3) zwołuje zebrania Rady;
4) może tworzyć stałe lub doraźne komisje, zespoły robocze spośród członków Rady do wykonywania określonych zadań;
5) zarządza majątkiem i funduszami Rady Rodziców;
6) podejmuje decyzje z funkcjonowaniem Rady Rodziców;
7) reprezentuje Radę na zewnątrz;
8) może podjąć współpracę z innymi radami rodziców i określić jej zasady.

6. Zebrania Rady Rodziców zwoływane są przez jej przewodniczącego, zgodnie z planem pracy lub w miarę potrzeb. W zawiadomieniu o posiedzeniu Rady Rodziców podaje się termin, miejsce i porządek obrad.
Zawiadomienie o zebraniu Rady powinno być przekazane jej członkom nie później niż na 3 dni przed zaplanowanym terminem, pisemnie lub w inny skuteczny sposób.
7. W zebraniu Rady Rodziców mogą uczestniczyć inne zaproszone osoby, np. dyrektor przedszkola, nauczyciele, przedstawiciele organu prowadzącego, organu nadzoru pedagogicznego.
8. Zebranie Rady Rodziców są  protokołowane, za co odpowiedzialny jest sekretarz Rady.
9. Rada Rodziców wyraża swoje opinie i stanowiska zawsze w formie uchwały.

Rozdział 3

SZCZEGÓŁOWY TRYB PRZEPROWADZANIA WYBORÓW
§ 3

1. Wybory do rad oddziałowych oraz do Rady Rodziców przeprowadza się w każdym roku szkolnym.

2. Tryb wyborów do rad oddziałowych:

1) w terminie ustalonym przez dyrektora we wrześniu zwoływane są pierwsze zebrania rodziców uczniów poszczególnych oddziałów, na których m.in. dokonuje się wyboru rad oddziałowych;
2) rady oddziałowe składają się z 2 - 3 rodziców uczniów reprezentujących wszystkich rodziców uczniów danego oddziału;
3) w wyborach, o których mowa wyżej, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic;
4) wychowawca klasy otwiera w danym oddziale część zebrania poświeconą wyborom rady oddziałowej i przewodniczy jej do chwili wybrania przez ogół rodziców ze swego grona przewodniczącego oraz dwóch członków komisji wyborczej, która przeprowadzi tajne wybory. Przewodniczącym lub członkiem tej komisji nie może być osoba kandydująca do rady oddziałowej;
Do zadań komisji należy:
a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur na członków rady oddziałowej,

b) przygotowanie kart do głosowania,
c) nadzorowanie przebiegu głosowania,
d) obliczenie głosów,
e) ogłoszenie wyników głosowania.
5) komisja przyjmuje zgłoszenie kandydata spośród rodziców, którzy przybyli na pierwsze zebranie;
6) tajne wybory odbywają się  przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż 2;
7) osoba kandydująca do rady oddziałowej musi wyrazić na to zgodę;
8) głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania;
9) na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów;
10) wyborca stawia znak „X”  obok jednego, dwóch lub trzech nazwisk kandydatów na których głosuje;
11) głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania wyborca wskazał znakiem X jedną, dwie lub trzy osoby, na które głosuje;
12) za wybranych do rady oddziałowej uważa się 3 kandydatów, którzy uzyskali największe liczby głosów. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, o tym któremu z nich przypada miejsce w radzie oddziałowej, rozstrzyga kolejna tura wyborów;
13) spośród wybranych członków rady oddziałowej obecni na zebraniu rodzice wybierają w wyborach tajnych jednego przedstawiciela do Rady Rodziców;
14) członkowie każdej rady oddziałowej wybierają ze swego grona przewodniczącego rady oddziałowej;
15) przebieg głosowania dokumentuje się w protokole z zebrania.

3.  Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców zwołuje dyrektor przedszkola w   
terminie do 15 września danego roku .

4.  Dyrektor przedszkola otwiera pierwsze posiedzenie Rady Rodziców i
przewodniczy mu do chwili wybrania przez ogół członków  Rady Rodziców
ze swego grona przewodniczącego zebrania, który kieruje dalszą częścią
obrad.

5.  Przewodniczący zebrania przeprowadza  wybory władz Rady Rodziców, w
skład której wchodzą: 4 osobowe Prezydium oraz 1- 3 osobowa Komisja
Rewizyjna.

6.  Władze Rady Rodziców wybierane są wyborach jawnych..

7.  Przebieg wyborów dokonuje się w protokole z pierwszego posiedzenia Rady Rodziców.

Rozdział 4

KOMPETENCJE I ZADANIA RADY RODZICÓW
§ 4

1. Do kompetencji i zadań Rady Rodziców należy:

1) uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców,
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola,
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
4) opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania,
5) opiniowanie szkolnego zestawu podręczników,
6) wnioskowanie o wprowadzenie zmian w zestawie programów nauczania lub zestawie podręczników,
7) wnioskowanie do dyrektora przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
8) wyrażanie opinii o pracy nauczyciela, który ubiega się o ocenę dorobku zawodowego.

2. Prawa i obowiązki prezydium  i komisji rewizyjnej:

1) Zadaniem Przewodniczącego Rady rodziców jest:
a) Kierowanie całokształtem prac Rady rodziców.
b) Opracowanie projektu planu pracy wraz z preliminarzem finansowym na dany rok szkolny, z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy przedszkola.
c) Współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady rodziców, włączanie ich do realizacji planu pracy.
d) Zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady rodziców.
e) Kierowanie działalnością finansową Rady rodziców.
f)  Przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady rodziców dotyczących działalności przedszkola.

2) Zadaniem Skarbnika Rady rodziców jest:
a) Czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami rady rodziców.
b) Sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych Rady, kontrolowanie prawidłowości.
c) Na koniec roku szkolnego podawanie do wiadomości ogółowi rodziców stanu operacji finansowych Rady.

3) Zadaniem Komisji Rewizyjnej Rady rodziców jest:
a) Dokonywanie  na koniec roku szkolnego kontroli dokumentów finansowych, stanu gotówki w kasie rady i zdawanie sprawozdania na forum rady oraz informowanie o tym ogółu rodziców.
b) Kontrolowanie raz w roku działalności finansowo-gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.

4) Zadaniem Sekretarza rady jest:
a) Sporządzanie protokołów  z posiedzeń prezydium  rady, wywieszanie zawiadomień o terminach posiedzeń rady i porządku obrad.
b)  Załatwianie spraw administracyjnych  związanych z działalnością rady.

Rozdział 5

TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ, SPOSÓB WYRAŻANIA OPINII, REPREZENTOWANIE OGÓŁU RODZICÓW
§ 5

1. Tryb podejmowania uchwał:

1) uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów,
2) do prawomocności uchwał Rady wymagana jest obecność przynajmniej 2/3 liczby członków,
3) głosowanie Rady Rodziców może być tajne lub jawne. Tajne głosowanie odbywa się zawsze w przypadkach dotyczących spraw osobistych, m.in. w czasie wyborów do rad oddziałowych. Tajne głosowanie może się odbyć także na wniosek członka Rady, jeśli wniosek ten uzyska aprobatę większości członków obecnych na zebraniu.
2. Na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w sprawach dotyczących nauczycieli lub związanych z funkcjonowaniem przedszkola, Prezydium Rady Rodziców sporządza pisemną opinię w danej sprawie, po ewentualnej konsultacji z radami oddziałowymi.

3.Prezydium Rady Rodziców wskazuje osoby do reprezentowania Rady na zewnątrz, w zależności od potrzeb:

1) spośród członków Prezydium ( np. udział w uroczystościach, zebraniach innych rad rodziców... ),
2) z ogółu rodziców ( np. wybory przedstawicieli rodziców do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.

Rozdział 6

ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY RADY RODZICÓW
§ 6

1. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada Rodziców gromadzi fundusze, które mogą pochodzić  m.in. z:

1) dobrowolnych składek rodziców,
2) darowizn,
3) dochodów z imprez i przedsięwzięć realizowanych przez rodziców  wynikających z planu pracy.

2. Zgromadzone fundusze Rady Rodziców w szczególności przeznacza się na:
1) pomoc dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej,
2) zakup nagród dla dzieci,
3) finansowanie udziału dzieci w zajęciach poza zajęciowych i poza przedszkolnych,
4) inne bieżące potrzeby związane z działalnością dydaktyczną, wychowawcza i opiekuńczą.
5) Zakup pomocy dydaktycznych
6) Wzbogacanie wyposażenia przedszkola.
7) Organizowanie warsztatów szkoleniowych dla rodziców i nauczycieli.
8) Organizowanie imprez kulturalno – oświatowych dla dzieci i rodziców.

3. Prezydium Rady Rodziców zapewnia prawidłową obsługę finansową.

4. Dokumentację i ewidencję wpływów i wydatków z funduszu rady prowadzi skarbnik  lub osoba upoważniona przez ogół rady.

5. Wpłaty na fundusz rady zbierane są i dokumentowane na kwitariuszach wpływów kasowych lub listach zbiorczych poszczególnych grup i ewidencjonowane w księdze wpływów rady na dany rok szkolny.


6.  Rada może zlecić zbieranie składek wyznaczonej osobie na podstawie upoważnienia .

7. Wydatki z funduszu rady realizowane są na podstawie rachunków i innych dokumentów zatwierdzonych i podpisanych przez przewodniczącego Rady Rodziców i dyrektora przedszkola.


8. Rada rodziców upoważnia dyrektora przedszkola do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych na rachunku bankowym, oraz podpisywania umów na zajęcia dodatkowe.

9. Działalność finansowo – księgowa Rady polega na kontroli Komisji Rewizyjnej.

10. W każdym roku Prezydium Rady Rodziców sporządza sprawozdanie z działalności finansowej i przedstawia je ogółowi rodziców.

Rozdział 7

§ 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE


1. Rada Rodziców może ustanowić odznaki, wyróżnienia i dyplomy i przyznawać je wyróżniającym się uczniom, nauczycielom oraz sojusznikom przedszkola.
2. Członkowie Rady Rodziców wykonują swoje funkcje społecznie.
3. Członkowie Rady Rodziców są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy w sprawach, które poruszane są na posiedzeniach, a mogą naruszyć dobro osobiste dzieci, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
4. Rada Rodziców używa pieczęci z napisem:
Rada Rodziców przy Przedszkolu Publicznym Nr 14.
5. Wszelką korespondencje Rady Rodziców podpisuje przewodniczący Rady, bądź upoważniony przez niego członek Prezydium.
6. Niniejszy regulamin może być nowelizowany przez Radę Rodziców. Propozycje zmian przygotowuje Prezydium Rady i przedstawia do uchwalenia przez wszystkich jej członków.   


Data uchwalenia regulaminu: 30.09.2010r.

 
infoza.net