|
Nasze pociechy od urodzenia uczą się, w jaki sposób mogą oddziaływać na swoje otoczenie. Szybko orientują się że płacz i krzyk powoduje zainteresowanie rodziców. W rozwoju mowy nieocenioną rolę spełnia karmienie piersią, podczas którego niemowlak w naturalny sposób gimnastykuje wszystkie narządy mowy.
Chciałabym państwu pokrótce przybliżyć trzeci i czwarty rok życia dziecka. W wieku trzech lat mowa dziecka staje się coraz bardziej zrozumiała dla otoczenia, gdyż potrafi ono już używać bardzo wielu głosek języka polskiego: wszystkie samogłoski: a, o , e, i, u, y , ą, ę oraz spółgłoski: p, b,, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ń, dź, j, k, g, ch.
Czterolatek natomiast doskonali swoją wymowę artykułując poprawnie głoski syczące: s, z, c, dz.
Ja ze swojej strony chciałabym państwu zaproponować bajeczki logopedyczne które mają na celu nie tylko stymulowanie rozwoju mowy trzy – czterolatków poprzez ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe ale również rozwijwją mowę i jej rozumienie.
Życzę miłych chwil spędzonych wspólnie z pociechami i wesołej zabawy.
JĘZYCZEK WĘDROWNICZEK
Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem). Na łące zostawił konia (prrr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wrzesz (przesuwamy język za zębami dolnymi i górnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego, potem sięgamy nim nosa i brody). Wsiadł na konia i pojechał do domu (kląskanie językiem).
07.03.2014r |