|
Od października na naszych grupowych spotkaniach logopedycznych z 5 i 6 – ścio latkami zajęliśmy się wywołaniem i utrwaleniem głoski szumiącej SZ.
W trakcie naszych spotkań wykonujemy wiele ćwiczeń usprawniających nasz aparat mowy min.:
•ćwiczenia oddechowe – utrwalanie prawidłowego toru oddechowego – wdech nosem wydech ustami ;
•ćwiczenia języka – kląskanie , malowanie sufitu ( język przesuwamy po podniebieniu górnym od górnych zębów aż do podniebienia miękkiego), ostrzenie czubkiem języka górnych ząbków, podnoszenie języka do nosa, oblizywanie językiem górnej wargi, wesołe śpiewanie ulubionych melodii na la, lo, lu, le, li;
•ćwiczenia warg – układanie ust w dzióbek, cmokanie, gwizdanie, przyciskanie ołówka górną wargą do nosa.
Ponadto:
•dzieciaczki poznały zasadę poprawnej artykulacji głoski SZ – język podniesiony do wałka dziąsłowego tuż za górnymi ząbkami, zęby złączone a usta zaokrąglone jak podczas wymawiania samogłoski U i naśladujemy szum morza, szum drzew ;
•utrwalamy głoskę SZ w nagłosie, śródgłosie i wygłosie w sylabach, wyrazach, wyrażeniach i zdaniach;
•zapoznały się ze znakiem graficznym głoski SZ – odwzorowywały znak w różnych wielkościach, dekorowały literę według własnego pomysłu;
•słuchały historii Sylwii i Szymona - pomogły dzieciom wrócić do brzegu naśladując szum morza;
•słuchały i powtarzały wiersz „SZAFA SZCZEPANA” - mocno akcentując głoskę SZ oraz następnie rysowały to, co sobie wyobrażały podczas słuchania wiersza.
Przed nami jeszcze automatyzacja głoski SZ w mowie potocznej, różnicowanie głoski SZ – S –czyli ćwiczenia słuchu fonemowego , zgaduj – zgadula oraz test wyrazowy poprawnej artykulacji głoski SZ.
Po utrwaleniu i zautomatyzowaniu głoski SZ w mowie potocznej adekwatnie zajmiemy się kolejną głoską szumiącą - głoska Ż.
19.11.2013r.
|