APEL PRZEDSZKOLAKA

MAMUSIU, TATUSIU...
PRZEPRASZAM
- czasem jestem nie do zniesienia, ale w ten sposób chcę Wam powiedzieć, że jestem...
- zadaje mnóstwo pytań, w ten sposób uczę się świata...
- chcę wszystko wciąż robić sam, to pozwala mi uczyć się samodzielności...
- często myślę wyłącznie o sobie - płaczę, krzyczę, ale tak bardzo potrzebuje Waszej uwagi.
PROSZĘ
- mówcie do mnie spokojnie, żebym też mógł tak mówić do innych...
- bądźcie dla mnie przykładem, to może i ja kiedyś będę dla kogoś...
- przeproście mnie, jeśli uczynicie coś złego, ja też nauczę się przepraszać...
- mówcie, że mnie kochacie, żebym i ja kiedyś mógł to komuś wyznać...
- pamiętajcie, że na razie nie mogę zrobić nic wielkiego, ale za to małe rzeczy z wielką miłością...
DZIĘKUJĘ
- mówicie do mnie grzecznie, przytulacie mnie, to daje mi poczucie bezpieczeństwa...
- mówicie do mnie w sposób zdecydowany, stawiacie mi zakazy, to uczy mnie pokory,
- zauważacie moje złe nawyki i zwalczacie je - teraz jest to jeszcze możliwe...
- pozwalacie mi popełniać błędy, one doprowadzą mnie do prawdy...
- nie bijecie mnie i nie poniżacie, ja też tego nie będę czynił...
- nie mieszacie mnie w sprawy dorosłych, bo przecież jestem tylko dzieckiem...
I jako Wasze dziecko powiem, że JESTEŚCIE WSPANIAŁYMI RODZICAMI!

Porady
"Język jest jedną wspólną pracą wszystkich, którzy się nim posługują."
Witold Doroszewski
Porady logopedyczne – Jak wspomagać rozwój mowy dziecka?

I.Mówmy do dziecka jak najwięcej. Pamiętajmy, że mowa otoczenia powinna być poprawna. Do dziecka trzeba mówić wolno, dokładnie i wyraźnie.
II.Koniecznie zaniechajmy sztucznego spieszczania i używania tzw. języka dziecięcego.
III.Starajmy się mówić tak, by dziecko mogło widzieć naszą twarz, nasze usta.
IV.Zachęcajmy dziecko do mówienia i z zainteresowaniem słuchajmy tego, co chce nam powiedzieć.
V.Dziecko trzyletnie chce rozmawiać z otoczeniem, zadaje mnóstwo pytań, chętnie opowiada. Nie lekceważmy tych faktów, wspomagajmy je w wyrażaniu myśli i uczuć oraz wysławianiu się. Pamiętajmy, że nasze odpowiedzi, pomagają dziecku lepiej zrozumieć świat.
VI.Nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie zgadujmy co chce nam powiedzieć.
VII.Nie przeszkadzajmy dziecku przez ciągłe poprawianie i zmuszanie do poprawnego powtarzania.
VIII.Dziecko leworęczne otoczmy specjalną opieką. Nie zmuszajmy go do posługiwania się prawą ręką w okresie kształtowania się mowy, gdyż to może spowodować zaburzenia w rozwoju mowy.
IX.Czytajmy dziecku i opowiadajmy bajki, gdyż to rozwija jego wyobraźnię.

 
infoza.net