Tam, gdzie Morze Egejskie wdziera się zatoką w ateński ląd, stał zagubiony w błękicie nocy mały chłopiec. Z gniewem podnosił mokre kamyki, wkładał do ust i powtarzał głośno, uparcie, najtrudniejsze wyrazy greckie. Szorstkie kamyki bólem krzywiły dziecięcą twarzyczkę, a on bezskutecznie próbował wymówić złowieszcze wyrazy, zdania najeżone kolcami dźwięków. Aż nadszedł wieczór, w który przez szum wody, klaskanie wioseł i czystą jak łza muzykę cytarzysty, zabrzmiało słowo łagodne i miękkie, zamykające w sobie miłość i rozpacz wysiłku – METER – matka. Płynęły lata... Słowa Demostenesa smagały wichrem, płakały rozpaczą, kołysały tkliwością i grzmiały błyskawicą – niosąc mu chwałę największego mówcy starożytnej Hellady. Dziś już nikt nie kaleczy ust kamieniami. Diagnozę i terapię prowadzą doświadczeni logopedzi. Opieką logopedyczną obejmowane są już niemowlęta a terapia jest prowadzona w wielu przedszkolach i szkołach.
We wrześniu w naszym przedszkolu wszystkie 5-cio i 6-cio latki zostały objęte badaniem logopedycznym, mającym na celu wstępną ocenę stanu mowy, wykrycie zaburzeń jej rozwoju oraz zakwalifikowanie dzieci na zajęcia terapii logopedycznej. Badanie logopedyczne mowy obejmuje: - badanie rozumienia poleceń słownych, - badanie zdolności wypowiadania się, - badanie budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, - badanie prawidłowości wymawiania dźwięków mowy i wyrazów. Podczas zajęć logopedycznych prowadzona jest terapia zaburzeń mowy. Jest to całość czynności podejmowanych przez logopedę mających na celu usunięcie tychże zaburzeń u dzieci zakwalifikowanych na zajęcia. Praca odbywa się indywidualnie bądź w grupach korekcyjnych. W czasie zajęć dziecko wykonuje ćwiczenia: oddechowe, fonacyjne, percepcji słuchowej, motoryki narządów mowy oraz artykulacyjne pod okiem specjalisty. Logopeda wywołuje i utrwala głoski (wadliwie dotychczas artykułowane). Systematyczność, ścisła współpraca z rodzicami, stosowanie się do zaleceń logopedy są gwarancją sukcesu (trwałych efektów). Pod koniec wieku przedszkolnego oczekuje się od dziecka poprawnego wymawiania wszystkich dźwięków oraz swobody w posługiwaniu się mową.
|