ROLA WYRAZÓW DŹWIĘKONAŚLADOWCZYCH W ROZWOJU MOWY DZIECKA

Od urodzenia dzieci z uwagą obserwują otaczający je świat i naśladują to, co uda im się dostrzec . To najlepsza bo całkowicie naturalna metoda stymulowania ich rozwoju oraz nabywania wiedzy i umiejętności. Czego uczymy malucha na początku? Standardowy zestaw pierwszych pytań i odpowiedzi to:,, Jak się nazywasz?’’(z pochodnymi opcjami typu ,,Jak nazywa się mama/tata/siostra/brat/babcia/dziadek?’’), ,,Ile masz lat?’’ , a zaraz potem…- ,,Jak robi kotek?’’ , ,,Jak robi piesek?’’ i oczywiście nie chodzi tu o rozbudowany opis czynności życiowych domowego futrzaka, lecz o naśladowanie wydawanych przez niego dźwięków , czyli  ,,miau ,miau’’ i ,,hau , hau’’.

Do kluczowej pary kot-pies dołączmy od razu odgłosy wydawane przez inne zwierzęta.  Wśród nich zwyczajowo prym wiodą swojskie czworonogi: krowa (,,mu ,mu’’), koza (,,me ,me’’), baran(,,be ,be’’) , świnka (,,chrum  ,chrum’’), a także pszczoła (,,bzzz’’)  oraz ptaki: inyg (,,gul gul’’), gęś(,,gę ,gę’’), kaczka (,,kwa , kwa’’),kogut (,,kukuryku’’), kura (,,ko,ko’’),kurczątko(,,pi ,pi),gołębie (,,gr,gr’’),wróble(,,ćwir, ćwir’’), kukułka (,,kuku’’),sowa(,, hu, hu’’), dzięcioł (,,puk,puk’’), bocian(,,kle,kle’’).

   To świetny materiał dla nas rodziców aby przeprowadzić z naszym maluchem proste zabawy ortofoniczne. Polegać mogą one na wskazywaniu na obrazkach lub na żywo , podczas spaceru, zwierzątko które wydaje konkretny odgłos , bądź też naśladowanie tych dźwięków. Ćwiczenia te służą zarówno rozwijaniu słuchu fonematycznego , jak i doskonaleniu prawidłowego toru oddechowego.

   Świętą zatem rację miały nasze babcie i mamy każąc powtarzać w nieskończoność banalne na pozór ,,miau, miau’’ , hau, hau’’.
21.02.2015r

 
infoza.net