WSKAZÓWKI DAJĄCE RODZICOWI MOŻLIWOŚĆ WSPOMAGANIA ROZWOJU MOWY DZIECKA W DOMU.

RODZICU !
BĄDŹ WYROZUMIAŁY DLA DZIECKA.
BAWCIE SIĘ RZAEM KAŻDEGO DNIA W ZABAWY ANGAŻUJCIE RÓŻNE SFERY ROZWOJOWE, A WIĘC PODEJMUJCIE ZABAWY:
  dotykowe –dziecko badając dotykiem poznaje świat i siebie,
  ruchowe – zależnie od wieku dziecka i jego potrzeb mogą to być zabawy w baraszkowanie, podskoki, zabawy z wykorzystaniem piłki, roweru ,huśtawki,
  plastyczne- razem  rysujcie, malujcie, lepcie, wykorzystując plastelinę, ciastolinę, ,
  muzyczne – słuchajcie razem piosenek dla dzieci, ilustrujcie to co słyszycie tańcząc, naśladując treść, rysując, możecie tez klaskać, tupać skakać, czy leżeć przy spokojnej muzyce,
  słuchowe – poszukujcie źródła dźwięku, np. schowanego budzika, słuchajcie różnych odgłosów i nazywajcie je,
  oddechowe – dmuchajcie na lekkie przedmioty np.: piórka, listki, wiatraczki, puszczajcie razem bańki, dmuchajcie na płomień świecy czy łódki z papieru puszczane w miseczce z wodą,
  dźwiękonaśladowcze – naśladujcie odgłosy zwierząt np. kotka – miau, pieska – hau, krowy – mu, itp.; pojazdów, np. auta – brum, bu, pociągu – fu, fu, samolotu – brzrz, uuuuu; narzedzi – np. odkurzacz – brzrz, piły – iiiiii, młotka – puk, puk, zjawisk przyrody – np. wiatru – szszsz, deszczu – kap,kap.
  W trakcie zabaw dźwiękonaśladowczych należy pokazać dziecku jak pracują narządy artykulacyjne, dlatego trzeba dbać o to , by maluch widział układ ust , ruchy warg, języka rodzica – dziecko musi patrzeć na twarz rodzica.

Oglądajcie razem książeczki, pokazuj dziecku przedmioty, zwierzątka na ilustracjach  i pytaj: Co to ? Gdzie jest ?, poproś Pokaż …….
  Podczas wspólnych zabaw, czynności opowiadaj dziecku o tym, co robicie, nazywaj osoby, przedmioty z otoczenia, czynności które razem wykonujecie, uczucia wam towarzyszące.
  Zadawaj dziecku pytania, jeśli nie umie na nie odpowiedzieć to sam na nie NIE OPOWIADAJ.
  Mów do dziecka starannie , powoli – by nie tylko mogło zrozumieć co do niego mówisz, ale też po to by miało szansę w przyszłości powtarzać słyszane słowa.
  Swoje komunikaty wzbogacaj bogata mimiką, gestykulacją – to u łatwi dziecku odbiór kierowanych do niego komunikatów i zainteresuje je tym co chcesz mu przekazać.
03.12.2014r.

 
infoza.net